Importancia de las competencias instrumentales en formación de docentes para educación secundaria

  1. Ojeda, Minerva Atenea 1
  2. Pino-Juste, Margarita Rosa 1
  3. Soto Carballo, Jorge 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS

Issue: 6

Pages: 296-300

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.06.2676 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

One of the criteria used to evaluate higher education programs is to know the importance that the graduates give to the different competencies raised in the curricular contents. The objective of this work is to determine the importance level that the graduates of the Master in secondary education of the University of Vigo give to a set of instrumental competences, presenting the results of a questionnaire applied to a representative sample. The instrumental competences evaluated were formulated from the curricular contents of the Master and include cognitive abilities, methodological capacities, technological skills and linguistic skills.

Bibliographic References

  • Aparicio, J. J., & Moneo, M. R. (2016). La calidad de la educación como determinante del progreso de los países y la calidad del profesorado como determinante de la calidad de la educación. Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa, (44), 41-66.
  • De Juanas Oliva, Á. y Beltrán Llera, J.A. (2014). Valoraciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre la calidad de la docencia universitaria. Educación XX1, 17 (1), 57-82. doi: 10.5944/educxx1.17.1.10705.
  • European Union (2009). Conclusiones del Consejo, de 12 de mayo de 2009, sobre un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación (ET 2020) [Diario Oficial C 119 de 28.5.2009].
  • European Union (2009). Council Conclusions of 26 November 2009 on the professional development of teachers and school leaders (Official Journal 2009/C 302/04, 12.12.2009).
  • European Union (2014). Conclusiones del Consejo, de 20 de mayo de 2014, sobre formación eficaz de los docentes (1) (2014/C 183/05) Diario Oficial de la Unión Europea 14.6.2014
  • Galaz, A. (2015). Fracturas de la identidad en la formación por competencias de los futuros profesores: Análisis de una experiencia. Revista de Pedagogía, 35, 97-98.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4ª ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Gliem, J. y Gliem, R. (2003). Calculating, Interpreting, and Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient for Likert-Type Scales. Conference in Adult, Continuing and Community Education. Midwest Research to Practice. The Ohio State University, Columbus.
  • Hagger, H. & McIntyre, D. (2006). Learning teaching from teachers. Realizing the potential of school-based teacher education. Maidenhead: Open University Press.
  • Kelly, M. & Grenfell, M. (2004). European Profile for Language Teacher Education. A Frame of Reference. University of Southampton, UK
  • Mir Pozo, M. L., & Ferrer Ribot, M. (2014). Aproximación a la situación actual de la formación del profesorado de educación infantil. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 17(2), 255.
  • OCDE (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments. First Results from TALIS. Paris: OECD
  • OCDE (2014). Resultados de TALIS 2013. An International Perspective on Teaching and Learning. París: OCDE.
  • Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse and the very limited of the Cronbach’s alpha. Psychometrika, 74(1) 107-120.
  • Tribó, G. (2008). Un nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria [Monografías en internet]. Madrid (España).