Animación Sociolaboral y Educación Socialperfil profesional en el municipio de Ourense

  1. Carballeira, Laura Estévez 1
  2. Fernández González, María Reyes 1
  3. Dapía Conde, María D. 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 14: TRANSICIONES Y DESARROLLO A LO LARGO DE LA VIDA

Número: 14

Páxinas: 22-26

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.14.2241 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

Access to work is one of the most important instruments of social integration. If Social Education is conceived as an instrument for improving the behavior of the human being in his relations with others, but also with the same society that creates the maladjustments that need the men and women community workers interventions, it won`t surprising that the Social and occupational Animation is one of his professional outlets. This research is summitted in order to know the professional profile of these men and women graduates, who are making functions(roles) of Sociolaboral Animation in Ourense municipality.

Referencias bibliográficas

  • Blanch, J. M. (1990). Del viejo al nuevo paro. Un análisis psicológico y social. Barcelona: PPU.
  • Dapía, M. D. (2016). Investigación de los perfiles profesionales de educación social. El TFG, una oportunidad para la investigación aplicada. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 62, 89-103.
  • Fernández González, M.R. y Dapía Conde, M.D. (2015). La Animación Sociolaboral, un ámbito emergente de la Educación Social. Sensos Revista Multimédia de Investigacão em Educação, 1,43-58.
  • Itúrbide, P. y Serrano, U. (2004). Manual de orientación laboral para personas con discapacidad. Loiu (Bizkais): Autor. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO10458/manualorientacion.pdf
  • Jiménez, M.J. (2013). Guía metodológica de la Inserción Laboral de las personas en situación de vulnerabilidad. Madrid: EAPN España.
  • Maya, P. y Caballero, J. J. (2001). El animador sociolaboral. Madrid: CCS.
  • Red de Inserción Sociolaboral de Castilla-La Mancha (2007). Guía para la aplicación del itinerario integrado y personalizado de inserción sociolaboral. http://empleoyformacion.jccm.es/fileadmin/user_upload/Fondo_Social_Europeo/Equal/GuiaItinerariosCLM08.pdf
  • Salanova, M., Gracia, F.J. y Peiró, J.M. (1996). Significado del trabajo y valores laborales. En J.M. Peiró y F. Prieto (eds.). Tratado de Psicología del Trabajo. Vol. II: Aspectos psicosociales del trabajo (pp. 35-64). Madrid: Síntesis.