Motivación percibida por los adolescentes gallegos en la práctica del ejercicio

  1. Portela Pino, Iago 1
  2. Domínguez Alonso, José 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 14: TRANSICIONES Y DESARROLLO A LO LARGO DE LA VIDA

Número: 14

Páxinas: 117-121

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.14.2518 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

This paper aims to identify the motivations that lead adolescents to increase the practice of physical exercise. To do this, applied the questionnaire of Autionforme's reasons for the practice of physical exercise (AMPEF) 342 students of compulsory secondary education (M = 15. 02±1. 86). The results show that positive prevention/health and fun/welfare, are the main motivational factors in the practice of physical exercise. Finally, with less impact on motivation social recognition is / challenge and health emergency. In conclusion, ascertain the reasons which support the regular practice of physical exercise can help to reduce physical inactivity.

Referencias bibliográficas

  • Bastos, F.C., Barhum, R.A, Alves, M.V., Bastos, E.T., Mattar, M.F., Rezende, M.F., Mardegan, M., & Bellange¬ro, G. (2006). Perfil do administrador esportivo de clubes sócio-culturais e esportivos de São Paulo/Brasil. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, 1(5), 13-22.
  • Cairney, J., Veldhuizen, S., Kwan, M., Hay, J., & Faught, B. E. (2014). Biological Age and Sex-Related Declines in Physical Activity during Adolescence. Medicine and Science in Sports and Exercise, 46(4), 730-735.
  • Capdevila, Ll., Niñerola, J., & Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el autoinforme de motivos para la práctica de ejercicio físico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13(1), 55-74.
  • Cecchini, J. A. (2011). Achievement goals, social goals, and motivational regulations in physical education settings. Psicothema, 23(1), 51-57.
  • Guillet, E., Sarrazin, P., Carpenter, P., Troullioud, D., & Cury, F. (2002). Predicting persistence or withdrawal in female handballers with Social Exchange Theory. International Journal of Sport Psychology, 37, 92-104.
  • Jaakkola, T., Washington, T., & Yli-Piipari, S. (2013). The association between motivation in school physical education and self-reported physical activity during Finnish junior high school: A self-determination theory approach. European Physical Education Review, 19(1), 127-141.
  • Jiménez- Torres, M.G., Gordoy- Izquierdo, D., & Gordoy, J.F. (2011). Relación entre los motivos para la práctica físico-deportiva y las experiencias de flujo en jóvenes: diferencias en función del sexo.Universitas Psychologica, 11(3), 902-920.
  • Kulavic, K., Hultquist, Ch.N., & McLester, J.R. (2013). A Comparison of Motivational Factors and Barriers to Physical Activity Among Traditional Versus Nontraditional College Students. Journal of American College Health, 61, 60-66.
  • Markland, D., & Ingledew, D.K. (1997). The measurament of exercise motives: Factorial validityand invariance across gender of a revised Exercise Motivations Inventory. British Journal of Health Psychology, 2, 361-376.
  • Márquez, S., Rodríguez,, J., & De Abajo, S. (2006). Sedentarismo y salud: efectos beneficiosos de la actividad física. Apunts Educación Física y Deportes, 83, 12-24.
  • Martínez, A.C., Chillón, P., Martín-Matillas, M., Pérez, I., Castillo, R., Zapatera, B., …& Delgado-Fernández, M. (2012). Actitudes hacia la práctica de actividad físico-deportiva orientada a la salud en adolescentes españoles: Estudio AVENA. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 43-48.
  • Moreno, J.A., Martínez, C., Moreno, V., Marcos, P., Conte, & L., Moreno, R. (2012). Motivación, creencias de habilidades e intención de ser físicamente activo al finalizar la Educación obligatoria. Revista Mexicana de Psicología, 29(2), 175-183.
  • Peeters, M., Wiers, R., Monshouwer, K., Van de Schoot, R.A.J.G., Janssen, T., & Vollebergh, W. (2012). Automatic processes in at-risk adolescents: the role of alcohol-approach tendencies and response inhibition in drinking behavior. Addiction, 107, 1339-1346.
  • Samperio, J., Jiménez-Castuera, R., Lobato, S., Leyton, M., & Claver, F. (2016). Variables motivacionales predictoras de las barreras para la práctica de ejercicio físico en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 65-76.
  • Serra, J.R. (2008). La actividad física en la población adolescente de la provincia de Huesca. Tesis de doctorado, Universidad de Zaragoza. Recuperado de http://zaguan.unizar.es/record/1903/files/TUZ_0027_serra_factor.pdf
  • Taylor, I., Ntoumanis, N., Standage, M., & Spray, C. (2010). Motivational predictors of physical education students’ effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: A multilevel linear growth analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32, 99-120.
  • Vergara, P., Trevisi, N., Ricco, A., Petracca, F., Baratto, R., Cireddu, M. Bisceglia, C., Maccabelli, G., & Della, P. (2012). Late Potentials Abolition as an Additional Technique for Reduction of Arrhythmia Recurrence in Scar Related Ventricular Tachycardia Ablation. Journal of