Percepción de los estudiantes sobre las competencias sociales y personales adquiridas en el Máster en Educación Secundaria
- Minerva Ojeda-Delgado
- Margarita Pino-Juste
- Jorge Soto-Carballo
ISSN: 1699-9517
Ano de publicación: 2018
Volume: 13
Número: 2
Páxinas: 131-141
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista de Psicología y Educación
Resumo
One of the quality axes in the training of the students of the Master’s degree of Secondary Education, is the labor or professional insertion. This has generated that the competences that are offered in the teacher training are more diverse and more adapted to the constant transformation of the teaching professional profile. This research is about to know, across the application of an instrument designed by Tribó (2008), and who tries to evaluate the perception on the specific professional competitions that a teacher of secundaría must obtain, the perception of the domain of social competences and personnel of 155 graduates of the Master’s Degree in Secondary Education from the University of Vigo, as this directly influences quality higher education and the social-professional integration of graduates. Obtaining results that, although they do not mark significant differences according to the academic ambience with regard to the social competitions, if that they are with regard to the personal competitions. Concluding, between other things, that it is necessary to appear if really in the initial formation of the professorship of secondary, across the master’s degree of secondary, it is answered to the competitions that they need for its labor insertion
Referencias bibliográficas
- Cochran-Smith, M., & Fries, M. (2005). The AERA Panel on Research and Teacher Education: Context and goals. In M. CochranSmith & K. Zeichner (Eds.), Studying teacher education: The report of the AERA Panel on Research and Teacher Education (pp. 37-68). Mahwah, NJ: Erlbaum. Cochran-Smith, M., & Zeichner, K.
- Coll, C. (2007). Una encrucijada para la educación escolar. Cuadernos de Pedagogía, 370, 19-23.
- Consejo de Universidades (2002). Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades. Informe anual de la Segunda Convocatoria. Madrid. Ministerio de Educación y Ciencia.
- Delors, J. (1996): Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana.
- De Miguel, M. (2005). Metodologías de enseñanza para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Alianza.
- Echeverría, B. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 7-43.
- Eísman, L. B., de Luna, E. B., Moreno, E. M. O., Moral, M. P., Rosillo, M. A. R., y Fernández, M. T. (2011). Valoración por parte del alumnado de las competencias que se pretenden conseguir con el Máster Universitario de profesorado de educación secundaria obligatoria, bachillerato, formación profesional y enseñanza de idiomas. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(3), 57-74.
- Eurydice European Unit (2002a). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe II. Oferta y demanda. Educación secundaria inferior general. Bruselas: Eurydice.
- Eurydice European Unit (2002b). Las Competencias Clave: Un concepto en expansión dentro de la educación general obligatoria. Bruselas: Eurydice.
- Eurydice European Unit (2003). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias e intereses. Informe I. Formación inicial y transición a la vida laboral. Educación Secundaria inferior general. Bruselas: Eurydice.
- Fernández-Soria, J. M., López, M., Cruz, J. I., Bascuñán, J., Mengual, S., García, S., Lloret, C., y Grau, R. (2016)
- Ferrández-Berrueco, R. y Sánchez-Tarazaga, L. (2014). Competencias docentes en secundaria. Análisis de perfiles de profesorado. Relieve, 20 (1), 1-20. Doi: 10.7203/relieve.20.1.3786.
- George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4ª ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
- Gliem, J., y Gliem, R. (2003). Calculating, Interpreting, and Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient for Likert-Type Scales. Conference in Adult, Continuing and Community Education. Midwest Research to Practice. The Ohio State University, Columbus.
- Jayaram, S. y Engmann, M. (2014). Developing skills for employability at the secondary level: Effective models for Asia. Prospects, 44: 221– 233. Doi: 10.1007/s11125-014-9302-5
- Jiménez A. (2007). Orientación profesional en los titulados universitarios. La profesionalización como criterio de calidad. Salamanca, Agencia Española de Cooperación Internacional.
- Manso, J. y Valle, J. M. (2013). La formación inicial del profesorado de secundaria en la Unión Europea. Revista Española de Educación Comparada, 22, 165-184
- Marcelo, C. (2012). Empezar con buen pie: inserción a la enseñanza para profesores principiantes. Revista Olhar de Professor.
- Ministerio de Educación (2009). TALIS (OECD). Estudio internacional sobre la Enseñanza y Aprendizaje. Informe español. Madrid: Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. Instituto de Evaluación
- Moll, V. F. (2011). Competencias profesionales en la formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. UNIÓN: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (26), 7-8.
- Monereo, C., y Pozo J.I. (2007). Competencias para convivir en el siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 370, 11-18.
- Moreno, J. M. (2006). Profesorado de Secundaria y Calidad de la Educación: Un marco de opciones políticas para la formación y el desarrollo profesional docente. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10 (1), 1-21.
- Sarramona, J. (2007). Las competencias profesionales del profesorado de secundaria. ESE. Estudios sobre educación. 12, 31-40.
- Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse and the very limited of the Cronbach’s alpha. Psychometrika, 74(1) 107-120. https://doi. org/10.1007/S11336-008-9101-0
- Tribó, G. (2008). El nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria, Educación XX1 (11), 183-209.
- Proyect Tuning (2003): Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Proyecto piloto. Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.
- Vilches, A., y Gil, D. (2010). Máster de formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria. Algunos análisis y propuestas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(3), 661-666.
- Weller, J. (2007). La inserción laboral de los jóvenes: características, tensiones y desafíos. Revista de la CEPAL, 92, 61-82.
- Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.