Comunicación política y emigración. Acciones de relaciones públicas del gobierno de Galicia en las colectividades gallegas de Iberoamérica

  1. Fernández-Souto, Ana Belén
  2. Puentes-Rivera, Iván
  3. Vázquez Gestal, Montse
Revista:
Redmarka: revista académica de marketing aplicado

ISSN: 1852-2300

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Relaciones públicas

Número: 22

Páxinas: 157-184

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REDMA.2018.01.022.4940 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Redmarka: revista académica de marketing aplicado

Resumo

The Galician emigration to America has turned out to be so important throughout the XXth century that in many of these countries, Gallicia is named “the native mother” and the Spanish, by extension they are known like “Galicians“. Considering the numerical importance of Galician emigrants in many Latin-American countries, we propose an article in which there is analyzed the importance that the politicians of Gallicia grant to these emigrants and its progeny due to the role who can go so far as to play in the electoral processes in Spain, in general, and in Gallicia, in particular. For it there will be analyzed the communicative actions that develop to the economic cover of the Galician autonomous government in these centers and, especially, the institutional visits of the Prime ministers autonomous to Latin America.

Referencias bibliográficas

  • Almansa Martínez, A. (2011). Del Gabinete de Prensa al Gabinete de Comunicación. La Dirección de Comunicación en la Actualidad. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Black, S. (1994). Las Relaciones Públicas. Un factor Clave de Gestión. Barcelona: Colección Esade.
  • Fernández-Souto, A. B. (2012). El asentamiento de las bases de las relaciones públicas en la Xunta de Galicia de la «Era Fraga». Zer-Revista de Estudios de Comunicación, 9(17), pp. 101-120. Recuperado el 18 de mayo de 2018 de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/5269/5125
  • Fernández-Souto, A. B. (2008). Las acciones comunicativas dirigidas a los emigrantes desde la Xunta de Galicia durante las dos primeras legislaturas de Manuel Fraga como Presidente. En M. Lemos Martins y M. Pinto (Coords.), Comunicação e Cidadania. Actas do 5º Congresso da SOPCOM (pp. 1026-1040). Braga: Universidade do Minho. Recuperado el 18 de mayo de 2018 de http://lasics.uminho.pt/ojs/index.php/5sopcom/article/view/93/94
  • Madison, J. (2001). Gobierno y Política. En S. M. Cutlip, A. Center y G. M. Broom (Eds.), Manual de Relaciones Públicas Eficaces (pp. 635-668). New Jersey: Prentice Hall.
  • Martínez, B. O. (2011). Del casino al centro: el exilio republicano y el asociacionismo español en América. Historia Social, 70, pp. 155-173.
  • Sotelo Enríquez, C. (2001). Introducción a la Comunicación Institucional. Barcelona: Ariel.
  • Villafañe, J. (1998). Luces y Sombras del Corporate en España. En J. Villafañe (Coord.), El Estado de la Publicidad y el Corporate en España (pp. 219-234). Madrid: Telefónica.
  • Vicepresidencia y Consellería de Presidencia, Administraciones Públicas y Justicia (2014). Código ético institucional de la Xunta de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 19 de septiembre de 2014, nº. 179, p. 41608. Recuperado el 10 de julio de 2018 de https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2014/20140919/AnuncioG0244-160914-0003_es.html