Ventajas de la utilización de los entornos virtuales de aprendizaje desde la perspectiva del alumnado y familias

  1. Pino-Juste, Margarita
  2. Domínguez Alonso, José
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: Psicología del Desarrollo

Volume: 1

Número: 1

Páxinas: 307-316

Tipo: Artigo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V1.376 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumo

Introduction: This study investigated the effects that the design of personal learning environments has in overcoming student´s lack of motivation. Method: The methodology used was the case study with an ethnographic orientation approach. This methodology allowed to describe the advantages of using the participants personal learning environments regarding their own learning experiences. The technique employed to conduct the study was the analysis of the content of the information that had been collected in group discussion exercises made with teachers, students and parents who got involved in the experience. Results: Using personal learning environments has advantages for student’s motivation and student´s performance. However, there are some evident problems with the implementation of the innovation process. Conclusions: This pedagogical approach represents promising advances in the integration of both formal and informal learning. Furthermore, the use of social media and the support of self-regulated learning highlight the usability of the approach.

Referencias bibliográficas

  • Amabile, T. (1998). How to kill Creativity. Harvard Business Review, 76 (5), 76–87.
  • Anderman, E. M., y Maehr, M. L. (1994). Motivation and schooling in the middle grades. Review of Educational Research, 64 (2), 287-309.
  • Anderman, E. M., y Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level chools. Contemporary Educational Psychology, 22, 269-298.
  • Arencibia, J. S., Comini, F. y Nogales, M. (2008). La innovación en contextos difíciles: el papel del liderazgo. En J. Gairín y S. Antúnez (eds.). Organizaciones educativas al servicio de la sociedad
  • (508-512). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Attwell, G. (2007). Personal Learning Environments. The future of e-learning? eLearning Papers, 2 (1) (http://www.elearningeuropa.info/files/media/media11561.pdf ) (16-10-2013).
  • Attwell, G. (2010). Three dimensions of a Personal Learning Environment. (http://www.pontydysgu.org/2010/11/three-dimensions-of-a-personal-learning-environment/) (16-10-2013).
  • Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil
  • Dabbagh, N. y Kitsantas , A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and
  • Higher Education, 15 (1), 3–8.(http://www.sciencedirect.com/science/article/
  • pii/S1096751611000467) (21-10-2013).
  • Elboj, C., Valls, R. y Fort, M. (2000). Comunidades de aprendizaje. Una práctica educativa para la sociedad de la información. Cultura y Educación, 17-18, 129-141.
  • Férnandez, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista Ciencias Sociales, II, 96, 35-54.
  • Fullan, M. (2002). Liderar en una cultura de cambio. Barcelona: Octaedro.
  • Gather, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Graó
  • Grandon, T. (2011). Book Informing with the Case Method. London, Informing Science Press.
  • Grau, R., Pina, T. y Sancho, C. (2011). Posibles causas del fracaso escolar y el retorno al sistema educativo. Hekademos: revista educativa digital, 9, 55-76.
  • Henri, F., Charlier, B. y Limpens, F. (2008). Understanding PLE as an Essential Component of the Learning Process. (3766-3770). Proc. of ED-Media, AACE, Chesapeake.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL (5ª Edición).
  • Liber, O. y Johnson, M.W. (2008). Personal Learning Environments. Interactive Learning Environments, 16 (1), 1-2 (DOI:10.1016/j.iheduc.2011.06.002)
  • Llorente, M. (2013). Assessing Personal Learning Environments (PLEs). An expert evaluation. Journal of New Approaches in Educational Research, Alicante, 2. (http://naerjournal.ua.es/article/
  • view/v2n1-6) (26-05-2013).
  • López, A. (2003). Colaboración y desarrollo profesional del profesorado. Regulaciones presentes en la estructura del puesto de trabajo. Tesis doctoral, Universidad de Valencia (pp. 450-454).
  • (http://www.tesisenred.net/TDX-0803105-095159) (16-10-2013).
  • López, L. (2004). La motivación en el aula. Pulso, 27, 95-107.
  • Martínez, J. (2008). Pero ¿qué es la innovación educativa? Cuadernos de Pedagogía, 375, 78-82.
  • Mingorance, P. y Estebaranz, A. (2009). Construyendo la comunidad que aprende: la vinculación efectiva entre la escuela y la comunidad. Revista Fuentes, 9, 179-199.
  • Neuendorf, K.A. (2002). The Content Analisis Guidebook. Thousand Oaks (London): Sage Publications.
  • Onrubia, J. (2004). Las aulas como comunidades de aprendizaje. Trabajadores de la enseñanza, 249, 14-15. (http://www.fe.ccoo.es/publicaciones/TE/249/249pdf) (16-10-2013).
  • Otis, N., Grouzet, F. M., y Pelletier, L. G. (2005). Latent motivational change in an academic setting: A 3-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 97, 170-183.
  • Pino-Juste, M., López-Castedo, A., Domínguez, J. y Álvarez, E. (2012). Las redes colaborativas de formación permanente del profesorado en centros inclusivos. In J. C. González-Pienda y otros.
  • Learning Disabilities: Present and future. (pp. 1339-1350.21). Annual World Congress on learning Disabilities. University of Oviedo.
  • Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. Prentice Hall, México.
  • Roeser, R.W. y Eccles, J.S. (1998). Adolescents’ perceptions of middle school: relation to longitudinal changes in academic and psychological adjustment. Journal of Research on Adolescence,
  • , 123-158 (DOI: 10.1207/s15327795jra0801_6).
  • Salinas, J. (2004). Evaluación de entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. En J. Salinas, J.I. Aguaded, y J. Cabero: Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de
  • medios para la formación (189-206). Alianza Editorial.
  • Salmerón Pérez, H., Rodríguez Fernández, S. y Gutiérrez Braojos, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Comunicar, XVII, 34, 163-171.
  • Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Stornaiuolo, A., DiZio, J.K. y Hellmich, E.A. (2013). Desarrollando la comunidad: jóvenes, redes sociales y escuelas. Comunicar, XX, 40, 79-88. (DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-08).
  • Taraghi, B., Ebner, M. y Schaffert, S. (2009). Personal Learning Environments for Higher Education: A Mashup Based Widget Concept. En: Wild, F; Kaltz, M.; Palmér, M. y Mullër, D (Edts). Workshop un conjunction with the 4th European Conference on technology Enhanced learning: synergy of Disciplines. Nice, Francia. (http://es.scribd.com/doc/20436931/Personal- Learning-Environments-for-Higher-Education-A-Mashup-Based-Widget-Concept) (16-10-2013).
  • Valls, R. (2000). Comunidades de Aprendizaje. Una práctica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información. Tesis Doctoral Universitat de Barcelona.
  • Van Harmelen, M. (2012). Personal Learning Environments. University of Manchester.(http://wiki.ties.k12.mn.us/file/view/PLEs_draft.pdf/282847312/PLEs_draft.pdf) (20-05-2013)
  • Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, Meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Wilson, S.; Liber, O.; Johnson, M.; Beauvoir, P.; Sharples, P. y Milligan, C. (2007). Personal Learning Environments: Challenging the dominant design of educational systems. Journal of e-Learning
  • and Knowledge Society, 3 (2), 27-38.
  • Yacuzzi, E. (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación, Inomics, 1, 296-306.