El artista de Franco en Lisboa.Jorge Colaço y sus viñetas sobre la guerra de España en el diario A Voz: humor gráfico y propaganda anticomunista (1936-1939)

  1. Alberto Pena-Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Vigo (España)
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2019

Volume: 31

Issue: 4

Pages: 861-879

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.62280 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

This work is an approach to the iconographic representation through humorous cartoons published by the Portuguese painter Jorge Colaço, former president of the National Society of Fine Arts of Portugal, in the newspaper A Voz during the Spanish Civil War. Through an essentially descriptive and qualitative analysis based on the critical observation of the drawings made by the Portuguese artist on different scenes of the battle, the main objective of the article is to highlight the importance of the artistic figure of Jorge Colaço in the context of the conflic, as well as describing the fundamental features of the expressive codes of a propagandistic nature used by the artist to represent war in the service of the rebel cause and against Spanish communism. Jorge Colaço’s vignettes, in addition of being a paradigmatic example of the use of art with persuasive political intentions, are a sample of creativity of great symbolic power whose significance goes beyond mere illustrative value, since his anti-communist visual rhetoric conveys a tone, some ideological values and an original artistic profile within the Iberian landscape.

Funding information

Este artículo se enmarca en el proyecto de investigación del Plan Nacional de Investigación del Ministerio de Economía y Competitividad Los discursos geopolíticos de la Península Ibérica durante las dictaduras de Sala-zar y Franco: proyectos y realidades de la alianza peninsular y su proyección internacional (2016-2019). Ref. HAR2015-68492-P.

Funders

Bibliographic References

  • Acciaiouli, M. (2013). António Ferro: A Vertigem da Palabra. Lisboa: Bizâncio.
  • Boaventura, A. (1937). Madrid-Moscovo. Da ditadura á República e á Guerra Civil de Espanha. Lisboa: Parceria António Maria Pereira.
  • Bozal, V. (2015). Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas. Madrid: Editorial Antonio Machado.
  • Cabeza Sánchez-Albornoz, S. (1992). Semblanza histórico-política de Claudio Sánchez Albornoz. Madrid: Fundación Universitaria Española, Diputación Provincial de León.
  • Cao, M. (1998). “La capacidad retórica del humor gráfico: la columna gráfica”. Vivat Academia, 16 (117E): 1194-1206. Doi: 10.15178/va.2011.117E.1194-1206
  • Catalá-Carrasco, J. L. (2015a). “Cómics durante la Guerra Civil Española: Entre la propaganda y el humor de vanguardia”. Romance Quarterly 62 (4): 212-28. Doi.org/10.1080/08831 157.2015.1068636
  • Catalá-Carrasco, J. L. (2015b). Vanguardia y humorismo gráfico en crisis. La Guerra Civil española (1936-1939) y la Revolución cubana (1959-1961). New York: Tamesis.
  • Clark, T. (2000). Arte y propaganda en el siglo XX. La imagen política en la era de la cultura de masas. Madrid: Akal.
  • Correia, F. (1940). Quem vem lá? Gente de paz, gente de guerra. Lisboa: edición del autor.
  • Costa Pinto, A. (2004). “Salazar’s ministerial elite, 1933-44”. Portuguese Journal of Social Science 3 (2): 103-113. Doi: 10.1386/pjss.3.2.103/0
  • Crusells, M. (2006). Cine y Guerra Civil española. Imágenes para la memoria. Madrid: JC Clementine.
  • De las Heras Herrero, B. (ed.) (2017). Imagen y Guerra Civil Española: carteles, fotografía y cine. Madrid: Síntesis.
  • De Meneses, F. R. (2010). Salazar. Uma biografia política. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
  • De Sousa, J. P. (2009). O Estado Novo de Salazar como um fascismo de Cátedra. Fundamentação histórica de uma categoria política. Bolonia: Universidad de Bolonia.
  • De Sá, L. & António Dias de Deus. (1999). Dicionário dos autores de banda desenhada e cartoon em Portugal. Amadora: Época de Ouro-NonArte (Cadernos do Centro Nacional de Banda Desenhada e Imagem).
  • De Sousa, O. M. (2002). Historia del humor gráfico en Portugal. Lleida: Milenio.
  • De Sousa, O. M. (1998). História da arte da caricatura em Portugal. Lisboa: Humorgrafe, Secretaria de Estado da Comunicação Social (SECS).
  • Elvira, P. (2011). La Guerra Civil española: imágenes para la historia. Madrid: Lunwerg.
  • Ferro, A. (1978). Salazar. Lisboa: Edições do Templo. Franco, G. (1993). A Censura a Imprensa en Portugal (1820-1974). Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda.
  • Garcia, J. L., Alves, T. & Léonard, Y. (eds.) (2017). Salazar, o Estado Novo e os Media. Lisboa: Edições 70.
  • Gomes, J. C. (2006). A censura na ditadura militar e Estado Novo (1926-1945). Lisboa: Horizonte.
  • Gomis Sanahuja, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOC Press. Jiménez Redondo, J. C. & H. de la Torre
  • Gómez (eds.) (2013). Franquismo y salazarismo en el exterior: de la Guerra Civil a las guerras de África. Madrid: UNED. Monográfico de Espacio, Tiempo y Forma. Historia Contemporánea 25.
  • Loff, M. (2008). O Nosso Século é Fascista. O Mundo Visto por Salazar e Franco. Oporto: Campo das Letras.
  • Martín, A. (2011). “La historieta española, de 1900 a 1951”. Arbor 187 (2 extra): 63-128. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2114
  • Martínez Albertos, J. L. (2007). Curso general de redacción periodística. Madrid: Thomson.
  • Matos, H. (2010a). Salazar. A construção do mito. Lisboa: Temas & Debates.
  • Matos, H. (2010b). Salazar. A propaganda (1934-1938). Lisboa: Temas & Debates.
  • Moreno Cantano, A. (coord.) (2013). Cruzados de Franco. Propaganda y diplomacia en tiempos de guerra (1936-1945). Gijón: Ediciones Trea.
  • Nunes, L. (1936). A guerra em Espanha (dois meses de reportagem nas frentes de Andaluzia e Estremadura). Lisboa: Sociedade Nacional de Tipografia.
  • Nunes, L. (1937). Madrid trágica: dos primeiros tiros á derrocada final. Lisboa: Sociedade Nacional de Tipografia.
  • Oliveira, C. (1988). Salazar e a Guerra Civil de Espanha. Lisboa: O Jornal.
  • Oliveira, L. S. (2009). Guerra Civil de Espanha: intervenção e não intervenção europeia. Lisboa: Prefácio.
  • Panofsky, E. (1992). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Editorial.
  • Pena-Rodríguez, A. (2017). Salazar y Franco. La alianza del fascismo ibérico contra la España republicana: diplomacia, prensa y propaganda. Gijón: Trea.
  • Pena-Rodríguez, A. (2013). Los grandes héroes ibéricos. Salazar, Franco y la Guerra Civil española: prensa y propaganda. Journal of Spanish Cultural Studies 14 (1): 36-51. Doi:10.1080/1463620 4.2013.841048.
  • Pereira, Bernardo F (2012). A diplomacia de Salazar (1932-1949). Lisboa: Dom Quixote.
  • Raimundo, O. (2015). António Ferro. O Inventor do Salazarismo. Lisboa: Dom Quixote.
  • Ribeiro, N. (2008). La portuguesa en la Guerra Civil española”. Comunicación y Pluralismo 5, 35-59.
  • Ribeiro, N. & Brandão de Brito, J. M. (1996). Dicionário da História do Estado Novo. Vol I. Lisboa: Bertrand.
  • Rosas, F. (2012). Salazar e o Poder. A Arte de Saber Durar. Lisboa: Edições Tinta da China.
  • Santamaría Suárez, L. & Casals Carro, M. J. (2000). La opinión periodística: argumentos y géneros para la persuasión. Madrid: Fragua.
  • Sousa, J. P. (2003). Una historia crítica del fotoperiodismo occidental. Sevilla: Comunicación Social.
  • Tejeiro Salgueiro, R., & León Gross, T. (2009). Las viñetas en prensa como expresión del periodismo de opinión. Diálogos de la comunicación 78. [Recuperado el 7 de mayo 2018]. URL: https://goo.gl/kHoR4L
  • Tengarrinha, J. (2006). Imprensa e opinião pública em Portugal. Coimbra: MinervaCoimbra.
  • Torgal, L. R. (2009). Estados Novos, Estado Novo. Coimbra: Imprensa da Universidade.
  • Tranche, R. y Sánchez-Biosca, V. (2006). Cine y Guerra Civil española. Del mito a la memoria. Madrid: Alianza.
  • Tubau, I. (1987). El humor gráfico en la prensa del franquismo. Barcelona: Mitre.
  • Yanes Mesa, R. (2004). Géneros periodísticos y géneros anexos: una propuesta metodológica para el estudio de los textos publicados en prensa. Madrid: Fragua.