Protagonistas y fuentes de información en el discurso periodístico sobre la pobreza y la exclusión social derivadas de la crisis económica (período 2009-2011)
-
1
Universidade de Vigo
info
ISSN: 1988-2696
Année de publication: 2019
Número: 25
Pages: 1461-1471
Type: Article
D'autres publications dans: Estudios sobre el mensaje periodístico
Résumé
The current work studies the discourse that the press built about the poverty and social exclusion which were caused by the financial collapse that Spain faced between 2009 and 2011. In particular, it tries to determine the weight of the agenda setting in the development of the news contents, as well as its influence on the selection of the information sources and main characters. This aim was addressed through the analysis of 417 informative pieces, published in that period by the newspapers with greatest media coverage in a Spanish city (Vigo). The results and conclusions of this research illustrate the general pattern followed in the journalists’ discourse, when informing their readers about the repercussions of the crisis in an area of strategic importance for the surrounding economy.
Références bibliographiques
- Banco de Alimentos De Vigo (2011): Memoria 2011. Vigo, Banco de Alimentos de Vigo/Fundación Provincial. Disponible en: https://www.bancoalimentosvigo.org/wp-content/uploads/2018/10/2011.pdf
- Espada Recarey, Luis (2011): Pobreza y exclusión social. Perspectiva comparada y estudio específico del municipio de Vigo. Vigo, Oficina do Valedor do Cidadán. Disponible en: http://hoxe.vigo.org/pdf/valedorcidadan/AO_17ES.pdf
- Krippendorff, Klaus (1990): Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona, Paidós Ibérica.
- Llano Ortiz, Juan Carlos (2014): El estado de la pobreza (4º Informe): Seguimiento del indicador de riesgo de pobreza y exclusión social en España (2009-2013). EAPN España. Disponible en: https://www.eapn.es/estadodepobreza/ARCHIVO/documentos/Informe_AROPE_2014.pdf
- Mccombs, Maxwell (2006): Estableciendo la agenda: El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona, Paidós Ibérica.
- Mccombs, Maxwell and Shaw, Donald (1972): “The agenda-setting function of mass media”. Public opinion quarterly, vol. 36, 2, 176-187. Oxford, Oxford University Press/American Association for Public Opinion Research.
- Rodrigo-Mendizábal, Iván Fernando (2010): “Crisis económica y financiera mundial y opinión periodística editorial”. ComHumanitas: Revista Científica De Comunicación, vol. 1 (1), 123-154. Quito, Facultad de Comunicación de la Universidad de Los Hemisferios.
- Rubio, María José (2006): “La ética periodística en el tratamiento de la pobreza”. Comunicación y Medios, 17. 49-56. Santiago de Chile, Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. Doi: http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2006.11506
- Scheufele, Dietram and Tewksbury, David (2007): “Framing, agenda setting and priming: The evolution of three media effects models”. Journal of Communication, 57 (1), 9-20. New York, Wiley Online Library/International Communication Association. Doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007.00326.x
- Solano Santos, Luis Felipe (2012): “La responsabilidad social de los medios de comunicación ante el conflicto y la catástrofe”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, (2), 613-622. Madrid, Universidad Complutense de Madrid. Doi: http://dx.doi.org/0.5209/rev_ESMP.2012.v18.n2.41035
- Stempel, Guido; Weaver, David; Wilhoit, Cleveland (2003): Mass Communication Research and Theory. Denver, Allyn and Bacon.
- Tuchman, Gaye (1983): La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad. Barcelona, Gustavo Gili Ediciones.
- Wimmer, Roger and Dominick, Joseph (2006): Mass Media Research: An Introduction. Wadsworth, Thomson.