El arte sí tiene sexo

  1. Rodríguez Caldas, María del Mar 1
  1. 1 Universidade de Vigo. Departamento de Pintura
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2019

Issue Title: Arte y Trabajo

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 61-76

Type: Article

DOI: 10.1387/AUSART.21145 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Sustainable development goals

Abstract

In this paper, we will take Bourdieu and Heinich theories and we will use cases studies to emphasize the importance of symbolic recognition for the development of artistic work. We will expose why the acts of credit exchanged among artists have a great importance, they can show a marked androcentric bias without receiving a negative sanction or even being perceived. The curator-author and the artist-curator recent figures, together with a growing reflexivity towards the exhibition conventions, have renewed the participation of artists in the recognition traffic. In these practices, feminine gender often has an aspect of undervaluation, contravening feminist achievements in artistic institutions. In relation to these issues, we will analize the increase of women in artistic education and the assymmetry with their professional careers. The logic of symbolic domination, the definition of excellence, the qualities that define the figure of the artist and the charismatic ideology underpin a persistently sexuaded universe.

Bibliographic References

  • AAVC (Associacio d'Artistes Visuals de Catalunya). 2006. La dimensión económica de las artes visuales en España. Barcelona: Associació d’Artistes Visuals de Catalunya
  • Alonso, Mónica. 2015. “Arte, feminismo y maternidad” M arte y cultura visual, 19 marzo. https://www.m-arteyculturavisual.com/2015/03/19/arte-feminismo-y-maternidad/
  • Battersby, Christine. 1999. Gender and genius: Towards a feminist aesthetics. London: The Women's
  • Bourdieu, Pierre. (1997) 2001. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama
  • Bourdieu, Pierre. (1998) 2013. La dominación masculina. Traducción de Joaquín Jordá. Barcelona: Anagrama
  • De la Villa Ardura, Rocío. 2011. “La disputa sexual por las imágenes: Las mujeres en el sistema del arte en el Estado español”. En Mujeres y cultura: Políticas de igualdad, 33-40. Madrid: Ministerio de Cultura
  • Díez Huertas, Celia. 2012. “Las artistas españolas y el mercado del arte: Una reflexión sobre las causas de su desencuentro”. En Mujeres en el sistema del arte en España, 174-80. Madrid: Mujeres en las Artes Visuales Exit
  • Farquharson, Alex. 2003. “Curator and artist”. Art Monthly 270. http://www.artmonthly.co.uk/magazine/site/article/curator-and-artist-by-alex-farquharson-october-2003
  • Guasch, Anna María. 2009. El arte del siglo XX en sus exposiciones 1945-2007. Barcelona: Serbal
  • Heartney, Eleanor, Helaine Posner, Nancy Princenthal & Sue Scott. 2013. The reckoning: Women artists of the new millenium. Munich: Prestel
  • Heinich, Nathalie. 2012. “El reconocimiento en el arte”. En Ekoizpen artistikoa eta artearen teoria feminista: Eztabaida berriak IV, 127-36. Vitoria-Gasteiz: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz
  • Heinich, Nathalie. 2017. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustín Temes y Étienne Barr. Madrid: Casimiro
  • Marzo Pérez, Jorge Luis. 2005. “Artistas: entre náufragos y promotores turísticos”. En Jornadas “El estatus del artista”, AVAM-Artistas Visuales Asociados de Madrid, Centro Cultural Conde Duque, 24 nov. https://www.soymenos.net/naufragos.pdf
  • MAV (Mujeres en las Artes Visuales). 2014. “Las mujeres y el sistema del arte visual en Europa”.
  • MAV. 2015. “Las mujeres y el sistema del arte visual en Europa”. Informe MAV 13. www.m-arteyculturavisual.com/wp-content/uploads/2015/01/Informe-13-Europa-OK.pdf
  • MAV. 2019. “Informes MAV Ferias 2019”. https://mav.org.es/informes-mav-ferias-2019/
  • Mayayo Bost, Patricia. 2010a. “¿Hacia una normalización? El papel de las mujeres en el sistema del arte español”. En El sistema del arte en España, Juan Antonio Ramírez, ed., 297-333. Madrid: Cátedra
  • Mayayo Bost, Patricia.. 2010b. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra
  • Méndez Pérez, Lourdes. 2016. “Entre avances y retrocesos: retos para una antropología feminista del campo del arte”. Nierika 10: 76-92
  • O'Neill, Paul. 2016. The Culture of curating and the curating of culture(s). Cambridge MA: MIT
  • Pérez Ibáñez, Marta & López Aparicio, Isidro. 2018. La actividad económica de los/las artistas en España: Estudio y análisis. Granada: Universidad de Granada
  • Reilly, Maura. 2015. “Taking the measure of sexism: Facts, figures and fixes” Artnews, 26 May. http://www.artnews.com/2015/05/26/taking-the-measure-of-sexism-facts-figures-and-fixes/
  • Rosler, Marta. (1983) 2011. “La figura del artista, la figura de la mujer”. Traducción a cargo de Maite Aldaz y Aurelio Sainz Pezonaga. Youkali 11: 5-14
  • Ruido Pidre, María. 2004. “Mamá, ¡Quiero ser artista! Apuntes sobre la situación de algunas trabajadoras en el sector de la producción de imágenes, aquí y ahora”. En A la deriva por los circuitos de la precariedad femenina, Precarias a la deriva, 259-67. Madrid: Traficantes de Sueños