La mediación lectora en contextos internacionales. Los casos de Chile, Polonia y Portugal

  1. Arenas Delgado, Christian Alejandro 1
  2. Otero Doval, Herminda 2
  3. Tatoj, Cecylia 3
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universidade do Minho, Portugal
  3. 3 Universidad de Silesia, Polonia
Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Investigaciones Sobre Lectura

Número: 13

Páxinas: 169-198

Tipo: Artigo

DOI: 10.37132/ISL.V0I13.309 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Investigaciones Sobre Lectura

Resumo

The present article, part of the project “Reading habits in international contexts of secondary school students. A study of educational practices for the promotion of reading” (PR2018057), reports the results of an exploratory-observational scope research extracted from that context. The main objective is to evidence research hypotheses on the training needs of reading teachers. It investigates some areas of the reading habits of Chilean, Polish and Portuguese adolescents who are in transition between primary and secondary school. There are common and divergent patterns in the answers to a questionnaire that delves into motivational and teaching aspects linked to reading education: leisure reading habits, the provenance of the books students read and the use of libraries, the hierarchization of the importance of reading, the strategies of teachers who train reading skills and also the initiatives to promote reading in schools, and their participation. In the light of results obtained, paths of educational and didactic research are proposed that allow to add value to the role of teachers as mediators of reading in the three national contexts that are part of the analysis.

Referencias bibliográficas

  • Alexander, P. A. (2005). The path to competence: A lifespan developmental perspective on reading. Journal of Literacy Research, 37(4), 413-436. doi: 10.1207/s15548430jlr3704_1
  • Alexander, P., & Murphy, P. K. (1998). Profiling the differences in students' knowledge, interest, and strategic processing. Journal of Educational Psychology, 90(3), 435-447. doi: 10.1037/0022-0663.90.3.435
  • Biancarosa, G., & Snow, C. E. (2004). Reading next: A vision for action and research in middle and high school literacy: A report from Carnegie Corporation of New York. Nueva York: Alliance for Excellent Education. Avalilable in bit.ly/2EaGqNc
  • Bigozzi, L., Tarchi, C., Vagnoli, L., Valente, E., & Pinto, G. (2017). Reading Fluency as a Predictor of School Outcomes across Grades 4–9. Frontiers in psychology, 8, 200. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00200
  • Boixareu, M. (2014). La mediación lectora: una responsabilidad de la familia, de la escuela y también del Estado. Raído, 8(17), 81-86. Avalilable in bit.ly/2vvw0Wu
  • Cappella, E., & Weinstein, R. S. (2001). Turning around reading achievement: Predictors of high school students’ academic resilience. Journal of Educational Psychology, 93(4), 758-771. doi: 10.1037//0022-0663.93.4.758
  • Caride, J. A., Caballo, M. B., & Gradaílle, R. (2018). Leer en tiempos de ocio: los estudiantes, futuros profesionales de la educación, como sujetos lectores. Ocnos, 17(3), 7-18. doi: 10.18239/ocnos_2018.17.3.1707
  • Delgado, C. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos. Manual de ruta para investigar en grado y postgrado. Salamanca: Amarú.
  • Departament d’Educació (2019). Documents per a l'organització i la gestió dels centres. Concreció i desenvolupament del currículum competencial i l'orientació educativa a l'ESO. Avalilable in bit.ly/2BFZQGI
  • Departament d’Ensenyament (2014). L’Impuls de la lectura. Una estrategia per a l’èxit escolar. Avalilable in bit.ly/2JV5Xv3
  • Fraguela, R., Pose, H., & Varela, L. (2016). Tiempos escolares y lectura. Ocnos, 15(2), 67-76. doi: 10.18239/ocnos_2016.15.2.1099
  • Guiñez Elorz, M., & Martinez Palma, E. (2015). Mediación lectora y primera infancia: Construcción de sentidos subjetivos. Estudios Pedagógicos, 41, 115-134. doi: 10.4067/S0718-07052015000300008
  • Larrañaga, E., & Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de falsos lectores. Ocnos, 1, 43-60. Avalilable in bit.ly/2Yu2CNQ
  • Manresa, M. (2013). L’univers lector adolescent. Dels hábits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Asociació de Mestres Rosa Sensat.
  • McGeown, S. P., Duncan, L. G., Griffiths, Y. M., & Stothard, S. E. (2015). Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and writing, 28(4), 545-569. doi.10.1007/s11145-015-9543-6
  • McGeown, S. P., Osborne, C., Warhurst, A., Norgate, R., & Duncan, L. G. (2016). Understanding children's reading activities: Reading motivation, skill and child characteristics as predictors. Journal of research in reading, 39(1), 109-125. doi: 10.1111/1467-9817.12060
  • ISL (2020). Reading mediation in international contexts… ISL, 13, 169-183.
  • MECD (2003). Los hábitos lectores de los adolescentes españoles. Madrid: Centro de
  • Investigación y Documentación Educativa (CIDE). Avalilable in bit.ly/3cGdewC Munita, F. (2014). Reading habits of pre-service teachers/Trayectorias de lectura del profesorado en formación. Cultura y Educación, 26(3), 448-475. doi: 10.1080/11356405.2014.965449
  • Munita, F., & Manresa, M. (2012). La mediación en la discusión literaria. En T. Colomer y M. Fittipaldi (Eds.), La literatura que acoge: inmigración y lectura de álbumes (pp. 119-143). Barcelona: Banco del Libro-Gretel-SM.
  • OECD (2019). PISA 2018. Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing. doi: 10.1787/b25efab8-en
  • Romero, M. F., Trigo, E., & Moreno, P. (2018). De la comprensión lectora a la competencia literaria a través de la obra de Eliacer Cansino. Ocnos, 17(3), 68-85. doi:10.18239/ocnos_2018.17.3.1776
  • Rincón, A. (2012). Competències lectores i èxit escolar (Informes breus, 37). Barcelona: Fundació Jaume Bofill. Avalilable in bit.ly/2GogDkT
  • Rojas, S. (2017). La mediación de la lectura: Algunas consideraciones teóricas. In E. RamirezLeyva (Coord.), La formación de lectores en el campo de la Bibliotecología (pp. 59-79). Avalilable in bit.ly/2W1CtDy
  • Rosenblant, L. M. (2002). La literatura como exploración. México. D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Schaffner, E., Schiefele, U., & Ulferts, H. (2013). Reading amount as a mediator of the effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading comprehension. Reading Research Quarterly, 48(4), 369-385. doi: 10.1002/rrq.52
  • Schwabe, F., McElvany, N., & Trendtel, M. (2015). The school age gender gap in reading achievement: Examining the influences of item format and intrinsic reading motivation. Reading Research Quarterly, 50(2), 219-232. doi: 10.1002/rrq.92
  • Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 59, 43-61. Avalilable in bit.ly/2JOxjle
  • Téllez, J. A. (2005). La comprensión de los textos escritos y la psicología cognitiva. Más allá del procesamiento de la información. Madrid: Dykinson.
  • Vygotski, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
  • Wigfield, A., Gladstone, J. R., & Turci, L. (2016). Beyond cognition: Reading motivation and reading comprehension. Child development perspectives, 10(3), 190-195. doi: 10.1111/cdep.12184