Violencia a través de las TICcomportamientos diferenciados por género

  1. José Domínguez Alonso 1
  2. Iago Portela Pino 2
  1. 1 Universidade de Vigo(España)
  2. 2 Universidad Isabel I (España)
Revista:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Analítica del aprendizaje y educación basada en datos: Un campo en expansión

Volume: 23

Número: 2

Páxinas: 273-286

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/RIED.23.2.25916 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Resumo

The impact that gender stereotypes have on violence through information and communication technologies (ICT) is a frequent concern in the school, family and individual framework. The objective of the study was to know the influence of gender on violence through ICT, and identify which socio-school variables are associated. Quantitative research of descriptive-inferential-correlational type, with a sample of 1.495 individuals between the ages of 10 and 17 (M = 12.69; DT = 1.92). An ad hoc questionnaire (socio-school data) and the scale of school violence (CUVE-R) by Álvarez-García, Núñez, Rodríguez, Álvarez and Dobarro (2011) have been used. The data show a low-medium level of ICT violence, with a higher prevalence in both genders of sending messages of offense, insult or threat. However, the female gender does it through the Internet (Tuenti, Facebook, etc.) and the male using the mobile. Likewise, there are statistically significant differences in gender when recording or taking photos with the mobile phone to make fun of peers or teachers, with a greater incidence by the male gender. There are also differences in gender according to age. ICT violence stagnates from the age of 13 on the female gender, while the male continues to increase slightly. In conclusion, gender is a variable to keep in mind in preventive or intervention programs focused on minimizing this problem.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez-García, D., Núñez, J., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., &p; González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-231.
  • Álvarez-García, D., Núñez, J.C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-230.
  • Álvarez-Idarriaga, G. (2015). Intervención con adolescentes victimas de ciberbullying: un abordaje desde el Trabajo Social. Revista Trabajo Social Hoy, 74, 75-91. https://doi.org/10.12960/TSH.2015.0005
  • Arcila, L. (2014). Construcción de la democracia escolar y social desde los procesos de convivencia en las aulas. Tesis de maestria. Universidad de Manizales. Manizales.
  • Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Baldry, A.C., Farrington, D.P., & Sorrentino, A. (2016). Cyberbullying in youth. Apattern of disruptive behaviour. Psicología Educativa, 22, 19–26. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.02.001
  • Barragán, R., & Ruiz, E. (2013). Brecha de género e inclusión digital. El potencial de las redes sociales en Educación. Revista Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 309-323.
  • Bengoa, J. (2015). Mejora de la convivencia escolar. La realidad nacional e internacional en los inicios del siglo XXI. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 12(28), 14-20.
  • Buelga, S., Cava, M.J., & Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización en-tre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psicothema, 22(4), 784-789.
  • Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128-1135. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.017
  • Casas, J.A., Del Rey, R., & Ortega-Ruiz, R. (2013). Bullying and cyberbullying: Convergent and divergent predictor variables. Computers in Human Behavior, 29, 580-587. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.015
  • Castro-Bermúdez, C. (2014). Inteligencia emocional y violencia escolar. Tesis de maestria. Universidad Militar Nueva Granada, Colombia.
  • De la Fuente, J., Peralta, F., & Sanchez., M. (2009). Autorregulacion personal y percepcion de los comportamientos escolares desadaptativos. Psicothema, 21(4), 548-554.
  • Del Río, J, Bringué, X., Sádaba, Ch., & González, D. (2010). Cyberbullying: un análisis comparativo en estudiantes de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México, Perú y Venezuela. Generació Digital: Oportunitats i Riscos dels Públics. La Transformació dels Usos Comunicatius, 2, 307-316.
  • Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P., & Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de cyberbullying: prevalencia y características. Psicología Conductual, 18(1), 73-89. https://doi.org/10.1037/e554362012-037
  • Fascendini, F., & Fialová, K. (2011). Voces desde espacios digitales: violencia contra las mujeres relacionada con la tecnología. Informe de síntesis en castellano sobre la investigación. Asociación para el progreso de las comunicaciones (APC).
  • Félix, V., Soriano, M., Godoy, C., & Sancho, S. (2010). El ciberacoso en la enseñanza secundaria. Aula Abierta, 38(1), 47-58.
  • Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2016). Impacto del ciberprograma 2.0 en diferentes tipos de violencia escolar y agresividad. Fronteras en Psicología, 7, 428. https://doi.org/10.3389 / fpsyg.2016.00428
  • Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., & Machimbarrena, J.M. (2017). Intervención en el bullying y cyberbullying: Evaluación del caso Martín. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 25-32.
  • Garmendia, M., Jiménez, E., & Mascheroni, G. (2017). Riesgos y oportunidades en Internet y uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid: Red.es / Universidad del País Vasco.
  • Garretón, P. (2013). Estado de la convivencia escolar, conflictividad y su forma de abordarla en establecimientos educacionales de alta vulnerabilidad social de la provincia de Concepción de Chile. Tesis Doctoral. Universidad de Córdoba, España.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed). Boston: Allyn & Bacon.
  • Ging, D., & O’Higgins, J. (2016). Cyberbullying, conflict management or just messiing? Teenage girl’s ubderstandings and experiences of gender, friendship, and conflict on Facebook in an Irish second-level school. Feminist Media Studies, 16(5), 805-821. http://dx.doi.org/10.1080/14680777.2015.1137959
  • Hensler-McGinnis, N. F. (2008). Cyberstalking victimization: Impact and coping responses in a national university sample. Tesis doctoral, Facultad de Educación, Universidad de Maryland, Estados Unidos. https://doi.org/10.1037/e611792009-001
  • Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta–analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140, 1073-1137. https://doi.org/10.1037/a0035618
  • Landazabal, M.G., & Ramirez, J.A.O. (2015). Estudios epidemiológicos sobre la incidencia del acoso escolar e implicaciones educativas. Informació Psicològica, 94, 14-35.
  • Lopez de Mesa, C., Carvajal, C., Soto, M., & Urrea, P. (2013). Factores asociados a la convivencia escolar en adolescentes. Educación y Educadores, 16(3), 383-410. https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.3.1
  • Muñiz, M., Monreal, M., & Povedano, A. (2014). Adolescencia y Violencia de Género: Estereotipos y Sexismo en los nativos digitales. En IV Congreso para el estudio de la Violencia sobre las Mujeres. Disponible en http://www.congresoestudioviolen cia.com
  • Navarro, M (2009). La brecha digital de género en España: cambios y persistencias. Revista Fenimismo/s, 14. Centro de estudios sobre la Mujer de la Universidad de Alicante.
  • Ortega-Barón, J., Buelga, S., & Cava, M.J. (2016). The influence of school climate and family climate among adolescents victims of cyberbullying. Comunicar, 24 (46), 57-65. https://doi.org/10.3916/C46-2016-06
  • Palermiti, A.L., Servidio, R., Bartolo, M.G., & Costabile, A. (2017). Cyberbullying and self-esteem: An Italian study. Computers in Human Behavior, 69, 136-141. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.026
  • Ramos-Loler, I., López-Sánchez, C., & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital. Comunicar, 56(XXVI), 71-79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07
  • Rey, L., Quintana-Orts, C., Mérida-López, S., & Extremera, N. (2019). Being Bullied at School: Gratitude as Potential Protective Factor for Suicide Risk in Adolescents. Frontiers in Psychology, 10, 662. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00662
  • Reyns, B. (2010). Being Pursued Online: Extent and Nature of Cyberstalking Victimization from a Lifestyle/Routine Activities Perspective. Tesis doctoral, Facultad de Educación, Universidad de Cincinnati, Estados Unidos.
  • Rodríguez-Gómez, D., Castro, D., & Meneses, J. (2018). Problematic uses of ICTs among young people in their personal and school life. [Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar]. Comunicar, 56, 91-100. https://doi.org/10.3916/C56-2018-09
  • Serrano-Barquín, R., & Ruiz, E. (2013). Violencia simbólica en internet. Raximhai, 9(3), 121-139. https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e.2013.06.rs
  • Slonje, R., & Smith, P.K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying?: Personality and social sciences. Scandinavian Journal of Psychology, 49(2), 147–154. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x
  • Sourander, A., Brunstein-Klomek, A., Ikonen, M., Lindroos, J., Luntamo, T., & Koskelainen, M. (2010). Psychosocial risk factors associated with cyberbullying among adolescents. A population-based study. Archives of General Psychiatry, 67(7), 720-728. http://dx.doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2010.79
  • Tajahuerce, I., Franco, Y.G., & Juárez, J. (2018). Ciberbullying y género: nuevos referentes en la ocupación de los espacios virtuales". Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1845-1859. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.62250
  • Taylor, R.W. Fritsch, E.J. Liederbach, J., & Holt, T.J. (2010). Digital crime and digital terrorism. Nueva Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Varela, R. (2012): Violencia, Victimización y cyberbullying en adolescentes escolarizados/as: una perspectiva desde el Trabajo Social. Tesis doctoral. Facultad de Ciencias Sociales, departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales. Universidad Pablo de Olavide.
  • Wall, D.S. (2008). Cybercrime: The transformation of crime in the information age. Cambridge: Polity Press.