Master’s degrees in the spanish university systemassessing the virtualization of online courses

  1. Mahou-Lago, Xosé-Mª 1
  2. López Viso, Mónica 1
  3. Varela-Álvarez, Enrique José 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2020

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 34-56

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V22N1.2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

This paper presents the results of a study on the academic management of online master’s degrees taught at Spanish attendance-based state universities. The study focused on the analysis of the distance learning modality to establish a typology of courses and their degree of virtualization. To gather data, a heuristic test was designed consisting of four fundamental dimensions: type of online learning platform, course description regarding the learning modality, simultaneity with other modalities, and the degree of virtualization. The results show that due to the lack of conceptual clarification, more than 60% of the masters offer a blended modality because they require the physical presence of the student at some point in the learning process.

Bibliographic References

  • Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. En T. Anderson, y F. Elloumi (Ed.), Theory and practice of online learning (pp. 3-31). Canada: Athabasca University.
  • Álvarez, G. (2012). New Technologies in the University Context: The Use of Blogs for Developing Students’ Reading and Writing Skills. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 9(2), 3-17. Retrieved from https://doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1160.
  • Álvarez-Arregui, E., Rodríguez-Martín, A., Madrigal-Maldonado, R., Grossi-Sampedro, B., & Arreguit, X. (2017). Ecosystems of Media Training and Competence: International Assessment of Its Implementation in Higher Education. Comunicar, 51, 105-114. Retrieved from https://doi.org/10.3916/C51-2017-10
  • Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3), 80-97. Retrieved from https://goo.gl/WuAeUK, https://doi.org/10.19173/irrodl.v12i3.890
  • ANECA. (2015). Guía de Apoyo para la elaboración de la memoria de Verificación de Títulos Oficiales Universitarios (Grado y Máster). Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.
  • Arnaldos, F., Faura, Ú., Lafuente, M., López, F. A., Silva, M., & Ruiz, M. (2015). Frecuencia de uso de las plataformas virtuales de enseñanza. Una comparación Moodle versus Sakai en los estudios de perfil económico. Revista de Investigación en Educación, 13 (1), 69-87. Retrieved from https://goo.gl/Si1VcT
  • Anohina, A. (2005). Analysis of the terminology used in the field of virtual learning. Educational Technology & Society, 8 (3), 91-102. Retrieved from https://goo.gl/orj8e
  • Area-Moreira, M., Sanabria-Mesa, A., & González-Afonso, M. (2008). Análisis de una experiencia de docencia universitaria semipresencial desde la perspectiva del alumnado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11 (1), 231-254. Retrieved from http://dx.doi.org/10.5944/ried.1.11.963
  • Area-Moreira, M., & Adell-Segura, J. (2009). E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. de Pablos (Coord.), Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Málaga: Aljibe.
  • Bates, A. W. (2005). Technology, e-learning and distance education. London: Routledge Falmer. https://doi.org/10.4324/9780203463772
  • Bates T. (2018). The 2017 national survey of online learning in Canadian post-secondary education: methodology and results. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15 (29). Retrieved from http://dx.doi.org/10.1186/s41239-018-0112-3
  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1), 1-10. Retrieved from http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v3i1.265
  • Cabero, J. & Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en tecnologías de información y comunicación (TIC). Enl@ce Revista venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11 (2), 11-24
  • Caïs, J. (1997). Metodología de Análisis Comparativo. Madrid: Editorial Centro de Investigaciones Metodológicas.
  • Castiglioni, F. (1997). La política Comparada. In J. Pinto (Ed.), Introducción a la Ciencia Política. Buenos Aires: Editorial Universitaria.
  • Constantino, G. D. & Llull, L. (2010). Evaluación y calidad en los programas y cursos online en la enseñanza superior. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 8 (1-2), 225-233.
  • Demir, M. (2017). Using online peer assessment in an Instructional Technology and Material Design course through social media. Higher Education, 75, 399-414. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10734-017-0146-9
  • Domingo, M., & Marquès, P. (2011). Classroom 2.0 Experiences and Building on the Use of ICT in Teaching. Comunicar, 37, 169-175. Retrieved from https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-09
  • Dorrego, E. (2006). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 6, 1-23. Retrieved from https://goo.gl/F8Luox
  • Elliott, S. J. & Kukula, E. P. (2007). The Challenges Associated with Laboratory-Based Distance Education, EDUCAUSE Quarterly, 30(1), 37-42.
  • García-Aretio, L (2014). Bases, mediaciones y futuro de la Educación a distancia en la sociedad digital. Madrid: Síntesis. https://doi.org/10.5944/ried.2.1.2084
  • García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 59, 277–292. Retrieved from https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19683
  • García-Peñalvo, F. J., & Seoane, A. (2015). An updated review of the concept of eLearning. Tenth anniversary. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. Retrieved from https://dx.doi.org/10.14201/eks2015161119144
  • Ginsberg, B. (2011). The Fall of the Faculty: The Rise of the All-Administrative University and Why It Matters. Oxford: Oxford University Press.
  • Gómez, M., Roses, S., & Farias, P. (2012). The Academic Use of Social Networks among University Students. Comunicar, 38, 131-138. Retrieved from https://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-03-04
  • González-Martínez, J., Lleixà-Fortuño, M., & Espuny-Vidal, C. (2016). Social networks and higher education: the attitudes of university students towards the educational use of social networks, back to test. Education in the Knowledge Society, 17(2), 21-38. Retrieved from https://dx.doi.org/10.14201/eks201617221-38
  • Graf, S. & List, B (2005). “An Evaluation of Open Source E-Learning Platforms Stressing Adaptation Issues". The 5th IEEE International Conference on Advance Learning Technologies. Kaohsiung, Taiwan: 5-8 July, 163-165. https://doi.org/10.1109/ICALT.2005.54
  • Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Future Trends in the Design Strategies and Technological Affordances of E-Learning. In M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy. Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-17727-4_67-1
  • Holmberg, B. (1995). The evolution of the character and practice of distance education. Open Learning, 10 (2), 47–53. Retrieved from https://goo.gl/FiFqzY, https://doi.org/10.1080/0268051950100207
  • Kerber, L. (2018). Considerations for quality assurance of e-learning provision. Report from the ENQA Working Group VIII on quality assurance and e-learning. Occasional Papers 26. Brussels: European Association for Quality Assurance in Higher Education.
  • Knights & Clarke, C. (2014). It’s a bittersweet symphony, this life: fragile academic selves and insecure identities at work. Organization Studies, 35(3), 335–357. https://doi.org/10.1177/0170840613508396
  • Mahou-Lago, X. M., López-Viso, M., Álvarez-López, S., & Varela-Álvarez, E. (2016). Los másteres online en el sistema universitario español: dimensiones y características propias. In R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1520-1529). Barcelona: Octaedro.
  • Martín-Galán, B., & Rodríguez-Mateos, D. (2012). La evaluación de la formación universitaria semipresencial y en línea en el contexto del EEEs mediante el uso de los informes de actividad de la Plataforma Moodle. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(1), 159-178. Retrieved from https://dx.doi.org/10.5944/ried.1.15.782
  • Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2019). Datos y cifras del sistema universitario español. Madrid: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
  • Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). E-learning, online learning and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. Retrieved from https://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.10.001
  • Nohlen, D. (2006). Diccionario de Ciencia Política: Teorías, métodos, conceptos. Ciudad de México: Porrúa.
  • Píriz, S. (Ed.) (2015). UNIVERSITIC 2015. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid: CRUE Universidades Españolas.
  • REACU (2018). Orientaciones para la elaboración y evaluación de títulos de grado y máster en enseñanza no presencial y semipresencial. Madrid: ANECA.
  • Ruiz, I., & Romero, S. (2008). Moodle: una herramienta eficaz aplicada a la enseñanza de las prácticas, en el área de electrónica y arquitectura de los computadores. VIII Congreso de Tecnologías Aplicadas a la Enseñanza de la Electrónica, Zaragoza. Retrieved from https://goo.gl/gmoxuW
  • Sánchez-Vera, M. M. & Prendes-Espinosa, M. P. (2015). Más allá de las pruebas objetivas y la evaluación por pares: alternativas de evaluación en los MOOC. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 119-130. Retrieved from https://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2262
  • Sangrà, A., Vlachopoulos, D., & Cabrera, N. (2012). Building an inclusive definition of e-learning: An approach to the conceptual framework. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13 (2), 145-159. Retrieved from https://goo.gl/keExNO, https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i2.1161
  • Sartori, G. (1970). Concept Misformation in Comparative Politics. American Political Science Review, 64 (4), 1033-1053. Retrieved from https://dx.doi.org/10.2307/1958356