El análisis de redes sociales aplicado al currículo prescrito. Un ejemplo en Educación Primaria

  1. Sarmiento Campos, José Antonio 1
  2. Ocampo Gómez, Camilo 1
  3. Cid Sabucedo, Alfonso 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Enseñanza Superior Contemporánea

Volume: 24

Número: 2

Páxinas: 294-323

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V24I2.14086 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Resumo

The purpose of this paper is to propose a new methodological and technical approach introducing the use of social networks analysis (SNA) as an enhancement to the more conventional ones. It additionally aims to make visible the relations (degree, sense, intensity and curricular mandala) established among the different elements composing the prescriptive curriculum. Contribute, as well, to increase the methodological analysis tools available for field epistemic curriculum analysis within the corpus of didactics. The curricular mandala concept is introduced as graphics and artistic expressions of the curricular elements and their relationships.SNA is used to illustrate the utility of this methodology within the primary education curricula analysis of Maths, Spanish, Science, Social Sciences and PE regulated by Decree 105/2014, 4 September. This Decree establishes the curriculum of primary education in the community of Galicia.SNA techniques inside the DIdactics field can be a useful and effective methodological approach.It allows, among other advantages, to visualise and quantify the importance of each Key competencies, objectives and relationships, inside each subject's curriculum. This method can be used in every educational system stage.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez Ferrando, A., Kuz, A., & Falco, M. (2013). Gephi: Análisis de interacciones en un foro, a través de ARS en el aula. TE & ET, no. 11. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10915/32387
  • Arizmendiarrieta, B. S. y, Méndez-Giménez, A., & Mañana-Rodríguez, J. (2013). La programación por competencias básicas: hacia un cambio metodológico interdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 24(1), 165-184. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41196
  • Astiz, M. F. (2014). El Curriculum Escolar y su Abordaje desde la Teoría de la Sociedad Mundial: Revisión y Prospectiva. Education Policy Analysis Archives. https://doi.org/10.14507/epaa.v22n25.2014
  • Cherven, K. (2013). Network Graph Analysis and Visualization with Gephi. Packt Publishing.
  • Ferreyra, H. A., Vidales, S. N., Rimondino, R., & Bonelli, E. (2012). El Diseño Curricular Como Factor De Calidad Educativa. Recuperado 28 de mayo de 2017, a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55124841013
  • Hernández, F. H. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26(0), 85-118.
  • Jacomy, M., Venturini, T., Heymann, S., & Bastian, M. (2014). ForceAtlas2, a continuous graph layout algorithm for handy network visualization designed for the Gephi software. PloS one, 9(6), e98679.
  • Martí, J. (2006). Representación de estructuras argumentativas mediante el análisis de redes sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 10. Recuperado a partir de https://ddd.uab.cat/record/5973
  • Nagles, J. C. (2016). Currículo: en búsqueda de precisiones conceptuales. Revista Educación y Pensamiento V23, 23(23). Recuperado a partir de http://revista.colegiohispano.edu.co/ojs/index.php/tomo23/article/view/74
  • Oser, F., & Baeriswyl, F. (2002). Choreographies of teaching: Bridging instruction to learning. En V. Richardson (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 1031-1065). American Educational Research Association.
  • Rodríguez, J. A., & Centro de Investigaciones Sociológicas (Madrid). (1995). Análisis estructural y de redes. Madrid: Centro de Investigaciónes Sociológicas.
  • Sarramona , J. (2014). Competencias básicas y curriculum. El caso de Cataluña. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26(2), 205. https://doi.org/10.14201/teoredu2014261205228
  • Schank, R. C. (1999). Dynamic Memory Revisited. Cambridge University Press.
  • Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del curriculum. Ediciones Morata.
  • Studer, R., Benjamins, V. R., & Fensel, D. (1998). Knowledge engineering: principles and methods. Data & knowledge engineering, 25(1-2), 161–197.
  • Troyano, R., Martínez, R., González L., Velasco, F., & others. (2005). Análisis de redes sociales mediante diagramas estratégicos y diagramas estructurales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 8. Recuperado a partir de https://ddd.uab.cat/record/5082
  • Zabalza, M. Á. (2012). Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 17-48. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6013