Avaliación da competencia comunicativa intercultural en Bacharelato. O CPR Plurilingüe La Salle

  1. Castiñeiras Domínguez, Alicia
  2. Fernández González, Reyes 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Ano de publicación: 2020

Volume: 18

Número: 1

Páxinas: 40-69

Tipo: Artigo

DOI: 10.35869/REINED.V18I1.2629 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de investigación en educación

Resumo

Intercultural communicative competence (ICC), defined as the ability to interact effectively with people from other cultures is gaining relevance in an increasingly globalized world. The aim of this paper is to analyze the ICC of upper secondary students to determine their level of competence and to serve as a tool for the education community. The instrument used for the study is a questionnaire adapted from the Intercultural Communicative Competence Scale, which was applied to a sample of 52 students from the CPR Plurilingüe La Salle in Santiago de Compostela, Spain. The main finding of the investigation is that ICC is higher in students that are able to recognize the existence of discrimination against people from other cultures. No statistically significant differences were found regarding gender or previous exposure to other cultures.

Referencias bibliográficas

  • Ballesteros Moscosio, M.A. e Fontecha Blanco, E. (2019). Competencia Intercultural en Secundaria: Miradas entrelazadas de profesores y estudiantes hacia personas de otras culturas y creencias. Tendencias Pedagógicas, 33, 18-36.
  • Byram, M. e Zarate, G. (1997). Defining and assessing intercultural competence: some principles and proposals for the European context. Language Teaching, 29, 14-18.
  • Byram, M., Grivkova, B. e Starkey, H. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practical Introduction for Teachers. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Clouet, R. (2012). Studying the role of intercultural competence in language teaching in upper secondary education in the Canary Islands, Spain. Onomázein, 26 (2), 309-334.
  • Consello de Europa (2001). Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Consello de Europa (2018). Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Coste, D., Moore, D. e Zarate, G. (2009). Plurilingual and Pluricultural Competence. Studies Towards a Common European Framework of Reference for Language Learning and Teaching. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Decreto 86/2015, do 25 de xuño, polo que se establece o currículo da educación secundaria obrigatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, núm. 120, do 29 de xuño de 2015. Recuperado de: https://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/20150629_curriculo_eso_bach.pdf
  • DAES (2019). Total international migrat stock. Nova York: Nacións Unidas. Recuperado de: https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/estimat es17.asp
  • Fantini, A. (2009). Assessing Intercultural Competence. Issues and Tools. En D. Deardorff (2009). The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 457-476). Thousand Oaks: SAGE.
  • González Plasencia, Y. (2016). Intercultural Communicative Competence Scale: Una Herramienta para medir la competencia intercultural en E/LE. En N. Domínguez, M.C. Fernández e J.L. García (Coord.). Innovación y desarrollo del español como lengua extranjera (pp. 167-187). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • González Plasencia, Y. (2019). La comunicación intercultural en la enseñanza de lenguas. Berlín: Peter Lang.
  • He, Y., Lundgren, K. e Pynes, P. (2017). Impact of short-term study abroad program: Inservice teachers' development of intercultural competence and pedagogical beliefs. Teaching and Teacher Education, 6, 147-157.
  • Hernández Bravo, J.A. (2011). La competencia intercultural en alumnado de educación primaria: diseño y evaluación de un plan de intervención para su desarrollo. (Tese de doutoramento). Universitat d’Alacant, Alacant. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/23655/1/Tesis_Hernandez_Bravo.pdf
  • INE (2019). Estadística de migraciones. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
  • Jin, S. (2015). Using Facebook to Promote Korean EFL Learners’s Intercultural Competence. Language Learning & Technology, 19 (3), 38-51.
  • Lázár, I. (2015). EFL learners' intercultural competence development in an international web collaboration project. The Language Learning Journal, 43 (2), 208-221.
  • Lokkesmoe, K.J., Kuchinke, P. e Ardichvili, A. (2016). Developing cross-cultural awareness through foreign immersion programs: Implications of university study abroad research for global competency development. European Journal of Training and Development, 40 (3), 155-170.
  • Messina, C. (2015). Evaluar la conciencia intercultural. Una evaluación guiada. marcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 20, 1-31.
  • Ministerio de Educación e Formación profesional (2019). Enseñanzas no universitarias. Alumnado matriculado. Madrid: Subdirección Xeral de Estatística e Estudos.
  • Ministerio de Industria, Comercio e Turismo (2019). Informes de comercio exterior. Madrid: S. G. Estudios y Evaluación de Instrumentos de Política Comercial.
  • Özdemir, E. (2017). Promoting EFL learners’intercultural communication effectiveness: a focus on Facebook. Computer Assisted Language Learning, 30 (6), 510-258.
  • Paricio, M.S. (2014). Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas. Porta Linguarum, 21, 215-226.
  • Ruiz-Bernardo, P., Sanchiz-Ruiz, M.L. e Gil-Gómez, J. (2014) Study of intercultural sensitivity among young people in the province of Castellón, Spain. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 135, 318-323.
  • Sanhueza, S. e Cardona, M.C. (2009). Evaluación de la sensibilidad intercultural en alumnado de educación primaria escolarizado en aulas culturalmente diversas. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 247-262.
  • Sercu. L. (Coord.) (2005). Teaching Foreign Languages in an Intercultural World. En L. Sercu, E. Bandura, P. Castro, L. Davcheva, Ch. Laskaridou, U. Lundgren, M. Méndez García e P. Ryan. Teaching Foreign Languages in an Intercultural World (pp. 1-18). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Spitzberg, B.H e Chagnon, G. (2009). Conceptualizing Intercultural Competence. En K.D. Deardorff (2009). The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 2-51). Thousand Oaks: SAGE.
  • Spychala, M. (2007). La evaluación de la competencia intercultural basada en algunos manuales de la enseñanza de lengua española como lengua extranjera. En S. Pastor Cesteros e S. Roca Marín (Eds.). La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como LE/L2. (pp. 579-585). Alacant: Unisersitat d’Alacant.
  • Toyoda, E. (2016). Intercultural knowledge, awareness and skills observed in a foreign language classroom. Intercultural Education, 27 (6), 505-516.
  • Vilà, R. (2006). Intercultural Sensitivity of Teenagers: A Study of Educational Necessities in Catalonia. Intercultural Communication Studies, XV (2), 16-22.
  • Wang, Y. e Kulich S.J. (2015) Does context count? Developing and assessing intercultural competence through an interview- and model-based domestic course design in China. International Journal of Intercultural Relations, 48, 38-57.