Performance y fotografíauna aproximación a los primeros itinerarios en España

  1. Tejo Veloso, Carlos 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

ISSN: 2444-3484

Ano de publicación: 2021

Número: 7

Páxinas: 29-37

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/SOBRE.V7I.17843 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

Resumo

We understand both action and ephemeral shared time as indissoluble elements of performance, vindicating presence as one of the essential pillars of this practice. These claims –which could be limiting– don’t belittle the importance of other media such as photography or video which, sometimes, interact with performance at a short distance. Feeling receptive to these approaches, we will pay special attention to the collaboration between performance and photography, reviewing concepts such as presence, subjectivity, veracity, document or performativity. Given the wide scope of this subject, we have focused on the Spanish context of the fertile 1960s and 1970’s. These years brought about the emergence of an international symbiosis between the photographic medium and performance; an awakening that drove significant changes in the value of photography and –in the Spanish case– the survival of a performance barely investigated

Referencias bibliográficas

  • Ardenne, P. (2006). Un arte contextual: creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. CENDEAC.
  • Artaud, A. (1964). Le théâtre et son double (1964). Edizioni Dodoni.
  • Auslander, P. (2006). The performativity of performance documentation. PAJ: A Journal of Performance and Art, 28(3), 1-10.
  • Austin, J. L. (2016). Cómo hacer cosas con palabras (G. R. Carrió y E. A. Rabossi, Trads.). Paidós. (Obra original publicada en 1962)
  • Brisley, S. (2007). The photographer and the performer. En A. Maude-Roxby (Ed.), Live art on camera: performance and photography (pp. 83-88). John Hansard Gallery.
  • Butler, J. (2009). Performativity, precarity and sexual politics. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 4(3), I-XIII.
  • Clausen, B. (2005). After the act. The (re)presentation of performance art. MUMOK.
  • Carlson, M. (2004). Performance. A critical introduction (2nd ed.). Routledge. (Obra original publicada en 1996)
  • Combalía, V. (2005). El arte conceptual español en el contexto internacional. En V. Combalía y R. Queralt (Eds.), El arte sucede. Origen de las prácticas conceptuales en España. 1965-1980 (pp. 20-35). Koldo Mitxelena Kulturunea, Diputación Foral de Gipuzkoa y Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Crimp, D. (1979). Pictures. October, 8, 75-88.
  • Diego, J. A. (2012). Del fotoconceptualismo al fototableau: fotografía, performance y escenificación en España (1970-2000). Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la representación a la recepción (2.ª ed., G. Baravalle, Trad.). Paidós. (Obra original publicada en 1983)
  • Dubois, P. (1998). La fotografía y el arte contemporáneo. En J. C. Lemagny y A. Rouillé (Eds.), Historia de la fotografía (pp. 231-254). Ediciones Martínez Roca.
  • Erickson, J. (1999). Performing distinctions. PAJ: A Journal of Performance and Art, 21(3), 98-104.
  • Fischer-Lichte, E. (con Cornago, O.). (2017). Estética de lo performativo (3.ª ed.) (D. González Martín y D. Martínez Perucha, Trads.). Abada. (Obra original publicada en 2004)
  • Fiz, S. M. (1986). Nuevos comportamientos artísticos en España. En A. Corazón (Ed.), Del arte objetual al arte de concepto (3.ª ed., pp. 409-439). Ediciones Akal. (Obra original publicada en 1972)
  • Fogle, D. (2003). The last picture show. En K. Jacobson (Ed.), The last picture show: Artists using photography, 1960-1982 (pp. 9-19). Walker Art Center.
  • Gómez, I. S. (2006, 3 de noviembre). El arte español ante el final de la dictadura de Franco: la necesidad de una apertura internacional [Ciclo de conferencias]. I Congreso Internacional de Historia de Nuestro Tiempo, Logroño, España. https://www.unirioja.es/gihnt/
  • Hanisch, C. (1969). The personal is political. En S. Firestone y A. Koedt (Eds.), Notes from the second year: Women’s liberation; Major writings of the radical feminists (pp. 1-5). Radical Feminism.
  • Jones, A. (1997). «Presence» in absentia: Experiencing performance as documentation. Art Journal, 56(4), 11-18.
  • Mayayo, P. (2013). Imaginando nuevas genealogías. Una mirada feminista a la historiografía del arte español contemporáneo. En J. V. Aliaga y P. Mayayo (Eds.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (pp. 21-38). This Side Up.
  • Tejeda, I. M. y Martínez, L. H. (2011). Críticas al margen o al margen de la crítica. La obra de Paz Muro durante los años 60 y 70. Artigrama: Revista del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza, (26), 781-794.
  • Parcerisas, P. (con Fiz, S. M.). (2007). Conceptualismo(s) poéticos, políticos y periféricos. En torno al arte conceptual en España, 1964-1980. Akal.
  • López Mondéjar, P. (con Muñoz, A. M.). (2005). Historia de la fotografía en España: fotografía y sociedad, desde sus orígenes hasta el siglo XXI. Lunwerg.
  • Ribalta, J. (2004). Para una cartografía de la actividad fotográfica posmoderna. En J. Ribalta (Ed.), Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía (pp. 7-34). Gustavo Gili.
  • Solomon-Godeau, A. (2004). Imágenes convencionales. En J. Ribalta (Ed.), Efecto real. Debates posmodernos sobre fotografía (pp. 186-194). Gustavo Gili.
  • Phelan, P. (1993). The ontology of performance: Representation without reproduction. En P. Phelam (Ed.), Unmarked. The politics of performance (pp. 146-166). Routledge.
  • Schechner, R. (2013). Performance studies: An introduction (3rd ed.). Routledge. (Obra original publicada en 2002)