Festivales de música y marketing experiencialefectos para marca, organizador y espectador

  1. Mónica Valderrama Santomé 1
  2. Verónica Crespo-Pereira 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

ISSN: 1889-7304

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Comunicación, empresas y sociedad

Número: 26

Páxinas: 60-74

Tipo: Artigo

DOI: 10.7263/ADRESIC-026-10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

Resumo

Purpose: The article analyzes the impact of experiential marketing, through the sponsorship of music festivals, as an adecuate way to foster positive relationships for organizers, brands and attendees. Design / methodology / approach: This study carries out, through a bibliographic review, in-depth interviews and case studies, a journey on the value of festivals as a driver of positive experiences between the parties. Two music festivals that take on different formats are considered as a case of study. One of them follows the standard criteria of music festivals (the Arena Sound) and the other one moves away from the more commercial and conventional formats (the WOS Festival x Son Estrella). Results: The positive link in an event chosen by the audience where the active participation of the user is obvious and the wait for the event to happen since its purchase is a reef for the brand in an advertising sense. This physical or virtual presence, as well as the promoter’s conexion to the existence of a festival will be associated in the mind of that consumer. The brand-music-experience symbiosis is highly productive for advertisers, organizers and viewers. To the organizer it brings notoriety and publicity, to the brand affinity and impact on media and to the public a leisure experimentation that will be shared with great probability on their networks, generating prescriptive content among their peers. From the beginning, everything indicates that it is a win-win association for all the actors in the action. Limitations / implications: the limitations of the article are limited to the sample addressed, which, although not generalizable to all music festivals, allows us to approach a specific reality from a qualitative perspective. Originality / contribution: This text contributes to a field of study little addressed in academic literatura: music festivals as a generator of experiential marketing. It provides its own classification on the effects of sponsorship in this type of event on brands, attendees and festivals.

Referencias bibliográficas

  • AEG & Momentum Worldwide (2015). Music Fans. Disponible en: https://bit.ly/2Of0ghv
  • Agencia Raw Marketing Online (2018). Comportamiento digital de los festivales de música en España. Disponible en: https://www.agenciaraw.com/lab/festivales/#slide=1
  • Barrios, M. (2012). Marketing de la Experiencia: principales conceptos y características. Palermo Business Review, 7, 67–89.
  • Berberana, E. (2018). El ‘pelotazo’ de los festivales en España: flores, música, vaqueros y alcohol. Libre Mercado. Disponible en: https://www.libremercado.com/2018-07-11/el-pelotazo-de-los-festivales-en-espana-flores-musica-vaqueros-y-alcohol-1276621857/
  • Blanco, E. (2017, 14 de octubre). El mapa de los festivales en España: más de 20 años en busca de la experiencia perfecta. ABC. Extraído de https://www.abc.es/cultura/musica/abci-mapa-festivales-espana-mas-20-anos-busca-experiencia-perfecta-201710140205_noticia.html?ref=https:%2F%2Fwww.google.com%2F
  • Bonet, L. (2011). Tipologías y modelos de gestión en festivales. En Bonet, Luis, y Schargorodosky, Héctor (Eds.). La gestión de festivales escénicos. Conceptos, miradas, debates (pp. 41–87). Barcelona: Gescènic.
  • Campillo-Alhama, C. y Herrero-Ruiz, L. (2015). Experiencia de marca en los eventos para generar imagen y reputación corporativa. Opción, 2(2015), 610–631.
  • Campos- García de Quevedo, G. y Fuente-Lafuente, C. (2013). Los eventos en el ámbito de la empresa. Hacia una definición y clasificación. Revista de Comunicación de la SEECI, XV(32), 73–105.
  • Devine, J. y Gilson, K. (2010). Using behavioral science to improve the customer experience. McKinsey Quarterly. Recuperado de: https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/using-behavioral-science-to-improve-the-customer-experience
  • García, J. (2014). Resumen de acciones de Marketing Digital que vemos en Festivales de Música. Un mix de márketing digital. Disponible en: http://unmixmarketing.com/bbk-live-2014-resumen-de-acciones-marketing/
  • Gentile, C., Spiller, N. y Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: an overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395–410.
  • Hirschman, E. C. y Holbrook, M. B. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 46(3), 92–101.
  • Holbrook, M. y Hirschman, E. (1982). The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132–140.
  • Holbrook, M. B, Chestnut, R. W., Oliva, T. A. y Greenleaf, E. A. (1984). Play as a Consumption Experience: The Roles of Emotions, Performance, and Personality in the Enjoyment of Games. Journal of Consumer Research, 11(3), 728–739.
  • Hosany, S. y Witham, M. (2009). Dimensions of cruisers’ experiencies, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49(3), 351–364.
  • HRB. (2016). Análisis de los festivales en España. He reunido a la banda. Disponible en: http://www.hereunidoalabanda.com/2016/04/27/analisis-de-los-festivales-en-espana-cuantos-hay-donde-se-hacen-cuanta-gente-va/
  • Lanier Junior, C. D. y Rader, C. S. (2015). Consumption Experience: an Expanded View. Marketing Theory, 15(4), 487–508.
  • Lebrún-Aspíllaga, A.M. (2014). Industrias culturales, creativas y de contenidos. Consensus, 19(2), 45–57.
  • Lenderman, M. y Sánchez, R. (2008). Marketing experiencial: la revolución de las marcas. Madrid: ESIC Editorial.
  • León, N. (2018). Estudio sobre consumo de música, festivales y plataformas de streaming. We are testers. Disponible en: https://www.wearetesters.com/wat-open-data/estudio-sobre-consumo-de-musica-festivales-y-plataformas-de-streaming
  • Lindstrom, M. (2005). Brand Sense: How to build powerful brands through touch, taste, smell, sight & sound. London: Kogan Page Limited.
  • Moral-Moral, M. y Fernández-Alles, M.T. (2012). Nuevas tendencias del marketing: el marketing experiencial. Entelequia: Revista Interdisciplinar, 14, 237–252.
  • Mottard, E., Muñoz, C. (2019). Estudio de mercado 2019: La batalla por la relevancia. Club Evento Plus. Recuperado de: shorturl.at/Fahil
  • Mottard, E., Muñoz, C. (2020). Estudio de mercado 2020: Eventos con propósito. Club Evento Plus. Recuperado de: shorturl.at/oAEIO
  • Neolabels (2018). Así presentamos Oh, holy festivals, el primer Observatorio de patrocinio de marcas en festivales. Neolabels. Disponible en: https://www.neolabels.com/actualidad/oh-holy-festivals-el-primer-observatorio-de-patrocinio-de-marcas-en-festivales/
  • Neolabels y Ticketea (2018). Oh, Holy Festivals!. Observatorio de patrocinio de marcas en festivales. Disponible en: http://ohholyfestivals.com/archivo.pdf
  • PBJS (2014). Bands + Brands. A guide to experiential activations at music festivals. Disponible en https://issuu.com/mslgroupofficial/docs/bands-brands-a-pbjs-guide-to-experi
  • Pérez, P. (2019, 2 de agosto). El misterioso show del Arenal Sound. La Vanguardia. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/musica/20190802/463791041398/arenal-sound-red-bull-red-bull-clandestino.html
  • Pine, J. y Gilmore, J. (1999). The Experience Economy: Work is Theatre and Every Business is a Stage. United States of America: Harvard Business Press.
  • PromocionMusical.es (n.d.). Música y Redes Sociales, Una Relación Simbiótica. PromocionMusical.es. Disponible en: https://promocionmusical.es/musica-y-redes-sociales-relacion-simbio/
  • Reason Why (2014) ¿Es la música el territorio perfecto para unir marcas y consumidores? Reason Why. Disponible en: https://www.reasonwhy.es/actualidad/sociedad-y-consumo/es-la-musica-el-territorio-perfecto-para-unir-marcas-y-consumidores
  • Reason Why (2018) ¿Por qué deberían las marcas patrocinar festivales de música? Reason Why. Disponible en: https://www.reasonwhy.es/actualidad/anunciantes/por-que-deberian-las-marcas-patrocinar-festivales-de-musica-2018-03-14
  • Red Bull (2019). Red Bull Clandestino. Disponible en: https://www.arenalsound.com/redbullclandestino/
  • Sánchez-Olmos, C. (2020). La experiencia de marca a través del estudio de caso de campañas de branded content musical: “Un lugar llamado mundo” de San Miguel. Miguel Hernández Communication Journal, 11(1), 17–33.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential Marketing. Journal of Marketing Management, 15, 53–67.
  • Schmitt, B. (2002). Marketing Experimental. São Paulo: Nobel.
  • Schmitt, B. (2006). Experiential Marketing. Cómo conseguir que los clientes identifiquen en su marca: sensaciones, sentimientos, pensamientos, actuaciones, relaciones. Barcelona: Ediciones Deusto.
  • Schmitt, B. (2010). Experience Marketing: Concepts, Frameworks and Consumer Insights. Foundations and Tredns in Marketing, 5(2), 55–112.
  • Segura, C. y Sabaté, F. (2008). Marketing experiencial: el marketing de los sentimientos y sus efectos sobre la mejora en la comunicación. Ponencia presentada en el XII Congreso de Ingeniería de Organización, Burgos.
  • Shaw, C. (2007). The DNA of Customer Experience how emotions drive value. New York: Palgrave MacMillan.
  • Shaw, C. y Ivens, J. (2005). Building Great Customer Experiences. New York: Palgrave MacMillan.
  • Smith, K. y Hanover, D. (2016). Experiential Marketing: Secrets, Strategies, and Success Stories from the World’s Greatest Brands. New Jersey: Wiley.
  • Torrents, R. (2007). Eventos de empresa: el poder de la comunicación en vivo. Barcelona: Deusto Ediciones.
  • UNESCO (2009). Política para la creatividad. Guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. Unesco. Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/culture/themes/cultural-diversity/diversity-of-%09cultural-expressions/tools/policy-guide/como-usar-esta-guia/sobre-definiciones-%09que-se-entiende-por-industrias-culturales-y-creativas/
  • Vila-López, N. y Rodríguez-Molina, M. C. (2013). Event-brand transfer in an entertainment service: experiential marketing. Industrial Management & Data Systems, 113(5), 712–731, 2013.
  • Witell, L., Kowalkowski, C., Perks, H., Raddats, C., Schawabe, M., Benedetti, O. y Burton, J. (2020). Characterizing customer experience management in business markets. Journal of Business Research, 116, 420–430.