La brecha de género en los Oscaranálisis de los premios concedidos a mujeres entre el 2000 y el 2020

  1. Rodríguez-Martelo, Talía 1
  2. Maroto González, Isaac 2
  3. Fontenla-Pedreira, Julia 1
  1. 1 Universidade de Vigo (UVigo)
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela (USC)
Revista:
RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

ISSN: 2341-2690

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Desigualdades de género en la comunicación y cultura digitales

Volume: 8

Número: 16

Páxinas: 51-71

Tipo: Artigo

DOI: 10.24137/RAEIC.8.16.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

Resumo

Glass ceiling is a concept which commonly defines how difficult is for the women to access to high positions on the labour market. Usually, it can be seen how high is the step on social scale the less are the presence of women due to their career results stacked before even appears the chance to get a high-level position. Cinema industry is a field which seems unable to escape from this inequality logic, so this article aims to analyse the representation of women in such a relevant event as Oscar´s Awards by Academy of Motion Picture Arts and Science. Has been prioritized the election of this festival among others given its international importance, furthermore the open access data base offered by the institution. Methodology is based on a quantitative and qualitative approach developed through a review of documentary sources and analyse of information obtained from open data bases. Results processed and codified shows how women are misrepresented on the awards and social recognition for the audiovisual careers even the numbers tends to increase year after year.

Información de financiamento

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Academy of Motion Picture Arts and Sciencie (2021). Academy Awards Search Data Base. Recuperado de http://awardsdatabase.oscars.org
  • Alonso-González, M. (2021). Activismo social femenino en la esfera pública digital. Vivat Academia, 154, 133-156. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1239
  • Álvarez-Hernández, C., González de Garay-Domínguez, B. y Frutos-Esteban, F.J. (2015). Representación de género. Las películas españolas contemporáneas de adolescentes (2009-2014). Revista Latina de Comunicación Social, 70, 934-960. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1079/49es.html
  • Annerberg Foundation (2020). Inequality in 1,300 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBTQ & Disability from 2007 to 2019. Annerberg Inclusion Initiative.
  • Bazo Varela, E. (2003). Las claves audiovisuales del 11 de septiembre. Revista Latente, 1, 97-105.
  • Berrueta, J. (20 de noviembre de 2019). Las mujeres ocultas de la historia del cine: el brutal documental que enseña el machismo de la industria. El Español. Recuperado de https://www.elespanol.com/cultura/cine/20191120/mujeres-ocultas-historia-brutal-documental-machismo-industria/445706428_0.html
  • Cabrera Blázquez, J., Cappello, M., Talavera Milla, J. y Valais, S. (2021). Diversity and Inclusion in the European Audiovisual Sector. Iris Plus. Strasbourg: European Audiovisual Observatory.
  • Castejón Leorza, M. (2004). Mujeres y Cine. Las fuentes cinematográficas para el avance de la historia de las mujeres. Berceo, 147, 303-327.
  • Checa Bañuz, C. y Adell Carmona, M. (2019). “Perfectas para el papel”: representaciones de las mujeres científicas en la ciencia-ficción contemporánea. En WSCITECH2019, "Congrés Dones Ciència i Tecnologia 2019. Terrassa, 6 i 7 de marzo de 2019".
  • Cousins, M. (2018). Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema [serie documental]. Reino Unido: Dogwoof Digital, Hopscotch Films
  • Cuenca Suárez, S. (2019). Informe Anual CIMA. La representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español: 2019.
  • El País (5 de enero de 2020). Revolución #Metoo, cronología de un movimiento global. El País. Recuperado de https://elpais.com/especiales/movimiento-metoo/cronologia/
  • Fontaine, G. y Simone, P. (2020). Female directors and screenwritters in European film and audiovisual fiction production. European Audiovisual Observatory. Recuperado de www.obs.coe.int
  • Gaitán Moya, J. A. y Piñuel Raigada, J. L. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social. Madrid: Síntesis.
  • Gómez-Diago, G. (2010). Triangulación metodológica: paradigma para investigar desde la ciencia de la comunicación. Razón y Palabra, 72.
  • Guarinos, V. (2008). Mujer y Cine. En T. Nuñez et al. (Eds.), Los Medios de Comunicación con Mirada de Género (pp. 103-120). Sevilla. Instituto Andaluz de la Mujer.
  • Hernández-Carrillo, C. y Ruiz del Olmo, F. J. (2018). Presencia y visibilidad de la mujer en la producción cinematográfica española: estudio de los filmes galardonados en el festival de Málaga de cine en español. En A. I. Arévalo Salinas, G. Vilar Sastre y T. Al Najjar Trujillo (Eds.), Comunicación, paz y conflictos (pp. 195-203). Madrid: Dykinson.
  • Okuda Benavides, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos de investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1).
  • Kelley, M. J. (2014). Mirrored discourse in Alison Bechdel Fun Home. Journal of Graphic Novels and Comics, 5(1), 42–57. https://doi.org/10.1080/21504857.2013.826263
  • Lauzen, Martha M. (2019). The celluloid ceiling: Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top 100, 250, and 500 Films of 2018. Recuperado de https://cutt.ly/IE5Z6VK
  • Roquero, E. (2012). El «techo de cristal» en la dirección cinematográfica: discursos y representaciones sociales en un caso de segregación ocupacional. Mediaciones Sociales 10, 37-61. http://dx.doi.org/10.5209/rev_MESO.2012.n10.39681
  • Saavedra, J. M. (2019). Una nueva ola feminista… más allá de #MeToo. Irrupción, legado y desafíos. Políticas Públicas para la Equidad, 2.
  • WSCITECH (2019). Libre de actes Congrés Dones, Ciència i Tecnol.gía, Terrassa 6 y 7 de marzo. https://doi.org/10.3926/wscitech19
  • Yates, M. (2017). Re-casting nature as a feminist space in Mad Max: Fury Road. Science Fiction Film and Television, 10(3), 353-70
  • Zhao, T. (2019). Mind the Gap: Understanding Gender Inequality in Movie Industry using Social Network Analysis and Machine Learning (pp. 100–106). High School Attached to Northwest Normal University, Gansu, China: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. https://doi.org/10.1109/ITCA49981.2019.00030