Potencialidades de la población inmigrante como consumidor. Una aproximación al contexto chileno

  1. Beatriz Feijoo 1
  2. Juan José Guerrero 2
  3. Aurora García González 3
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de Los Andes. Chile
  3. 3 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Investigación: cultura, ciencia y tecnología

ISSN: 1889-4399

Ano de publicación: 2021

Número: 25

Páxinas: 59-66

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Investigación: cultura, ciencia y tecnología

Resumo

In Chile the number of foreigners is experiencing exponential growth. According to the Department of Migration and Foreigners (2016) the immigrant population went from 465,000 to more than 600,000 people between 2014 and 2016, being the Peruvian nationality whose which leads the number of entries to the country. However, the arrival of Haitian, Venezuelan and Colombian citizens have experienced a considerable increase in the last two years, reaching an increase of 377% in the case of Haitians. These new residents represent, in market terms, potential consumers with specific needs which are assumed to be not being adequately covered. From this perspective, this research seeks to define this potential consumer with a specific acquisition profile of acquisition and special needs. In-depth interview method was applied to a sample of the most representative foreign nationalities in Chile with official residence in Santiago.

Referencias bibliográficas

  • Aaker, D. & Álvarez del Blanco, R. (2014). Las marcas según Aaker. 20 principios para conseguir el éxito. Barcelona: Empresa Activa.
  • Arias, G.; Moreno, R., & Núñez, D. (2015). “Inmigración latinoamericana en Chile: analizando perfiles y patrones de localización de la comunidad peruana en el área metropolitana de Santiago (AMS)”. Tiempo y Espacio (25).
  • Departamento de Extranjería y Migración (2016). Anuario estadístico nacional 2005–2014.
  • Instituto Nacional de Estadísticas Chile. Disponible en: https://goo.gl/fDYxQ8
  • Labajo, V.; Ballesteros, C.; Vela, C., & Saldaña, D. (2006). “Inmigración y consumo: Hacia un marketing mix especializado. Especial referencia a la variable distribución”. Revista Icade. Revista de las Facultades de Derecho y Ciencias Económicas y Empresariales (69), 317-335.
  • Lafortune, J., & Tessada, J. (2016). Migrantes latinoamericanos en Chile. Un panorama de su integración social, económica y financiera. Monografía del BID (Banco Interamericano de Desarrollo), N° 488. Disponible en:https:// goo.gl/jMMFSL
  • MAPA (2004). Hábitos alimentarios de los inmigrantes en España. Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación & ACNielsen, Madrid.
  • Ministerio de Desarrollo Social. Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional, Casen 2015. Disponible en https://goo.gl/iXRJ6F
  • Pekkala K. S., & Kerr, W. R. (2011). “Economic Impacts of Immigration: A Survey”. Harvard Business School, N° 362, 1-48.
  • Sierra Bravo, R. (2001). Técnicas de Investigación Social, Teorías y ejercicios. Madrid: Paraninfo.
  • Taylor S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.