Intencionalidad de ser físicamente activos en estudiantes de educación primaria

  1. Espigares Fernández, Sara 1
  2. Bonilla Águila, Cristina 2
  3. Maneiro Dios, Rubén 3
  4. Moral García, José E. 4
  1. 1 Grado en Educación Primaria
  2. 2 Grado en Pedagogía
  3. 3 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  4. 4 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2022

Issue: 74

Pages: 38-46

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

The objective of this study was to analyze the intention to be physically active in Primary Education students. 80 students between the ages of 11 and 13 participated, belonging to an educational center in the province of Seville. For this study, it will be used in the MIFA questionnaires, in addition to a series of questions related to physical activity, gender and age. The results obtained indicated that the boys had a greater intention to be physically active than the girls. The relationships between the intention to be physically active and the time spent practicing physical exercise are also appreciated, with the most active schoolchildren showing the greatest intention to be physically active. Although there are no significant differences, the trend indicates that older schoolchildren are more intentional about being physically active. By way of conclusion, it should be noted that schoolchildren who spend more time practicing physical activity experience a greater intention to be physically active.

Bibliographic References

  • Arias, J.L., Castejón, F.J., Yuste, J.L (2013). Propiedades psicométricas de la escala de intencionalidad de ser físicamente activo en Educación Primaria. Revista de Educación 362, 485-505
  • Aznar, S., Webster, T. (2006). Actividad física y salud en la infancia y la adolescencia. Guía para todas las personas que participan en su educación. Ministerio de Educación y Ciencia. Secretaría General de Educación. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) https://doi.org/10.4438/351-06-042-1
  • Castillo, I., Balaguer, I. (1998). Patrones de actividades físicas en niños y adolescentes. Apunts Educación física y deportes. 4 (54), 22-29.
  • Martínez Vizcaíno, V., Sánchez López, M. (2008). Relación entre actividad física y condición física en niños y adolescentes. Revista Española de Cardiología 61(2), 108-111
  • Pérez, J.J., García, E., Rosa, A., Rodríguez, P.L., Moral, J.E., López, S. (2019). Relación entre la intención de ser activo y la actividad física extraescolar. Revista de Psicología 37 (1), 389-405
  • Pineda, L. E (2010). Educational Psychology eleventh edition (A. Woolfolk, trad.). Pearson Education.
  • Rodríguez Muñoz, S., Gallardo, L.O., Abarca Sos, A., Moreno, A. (2021). Análisis transcultural de los niveles de actividad física y la intención de ser físicamente activo en población adolescente de Chile y España en función de variables sociodemográficas. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(48), 177-185.