Cantas pezas ten o crebacabezas?A corresponsabilidade no persoal docente e investigador da Universidade de Vigo

  1. Iria Vázquez Silva 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Atlánticas: revista internacional de estudios feministas

ISSN: 2530-2736

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Los cuidados en la encrucijada del cambio social

Volume: 5

Número: 1

Páxinas: 30-58

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/ARIEF.2020.5.1.6820 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Atlánticas: revista internacional de estudios feministas

Resumo

Neste artigo presentarei unha análise da corresponsabilidade entre a vida persoal, familiar e laboral do Persoal docente e investigador que traballa na Universidade de Vigo. A partir da explotación de 29 entrevistas en profundidade examinarei as necesidades e demandas detectadas no PDI no ámbito da corresponsabilidade, analizando o seu impacto na traxectoria profesional. O asentamento da precariedade laboral na universidade, as xornadas vespertinas, a falla de transparencia na asignación de materias e horarios e a penalización da maternidade na carreira profesional son, a día de hoxe, algunhas das barreiras máis relevantes para acadar maiores cotas de corresponsabilidade e igualdade na Universidade de Vigo. Ademais, os recentes indicadores da nova realidade poscovid-19 indican un afondamento aínda maior nestas desigualdades de xénero.

Referencias bibliográficas

  • Acker, S. (1995). Género y educación. Madrid: Narcea.
  • Balbo, L. (1982). Volvamos a hablar del Estado del Bienestar: la sociedad asistencial, la sociedad de los servicios, la sociedad de la crisis. Papers, 18, 51-85, doi: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v18n0.1324
  • Benería, L. (1979). Reproduction, production and the sexual division of labour. Cambridge Journal of Economics, 3 (3), 203-225. doi: https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035421
  • Bock, G. (1993). Pobreza femenina, derechos de las madres y Estados del bienestar (1890-1950). En G. Duby e M. Perrot, Historia de las mujeres. El siglo XX (pp. 438-478). Madrid: Santillana.
  • Borderías, C., Carrasco, C. e Alemany, C. (comp.) (1994). Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptuales. Barcelona: Icaria.
  • Blahopoulou, J. (2015). La conciliación de la vida laboral, familiar y personal en tiempos de crisis. Palma: Edicions UIB.
  • Carrasco, C. (2006). La paradoja del cuidado: necesario pero invisible. Revista de Economía Crítica, 5, 39-64.
  • Carrasco, C., Borderías, C. e Torns, T. (eds.). El trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas. Madrid: Catarata.
  • Casado, E. e Gómez, C. (eds) (2006). Los desafíos de la conciliación de la vida familiar y profesional en el siglo XXI. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
  • Delphy, C. (1980). Por un feminismo materialista. El enemigo principal y otros textos. Barcelona: La Sal- Cuadernos inacabados.
  • Díez, E.J. (2017). Precariado Universitario (27 de Marzo de 2017). Recuperado de https://www.nuevatribuna.es/opinion/enrique-javier-diez-gutierrez/precariado-universitario/20170327101647138077.html.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE) (2009-2010). Enquisa de Emprego do Tempo 2009-2010. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
  • Esping-Andersen, G. (1993). Los tres mundos del Estado del Bienestar. Valencia: Alfons el Magnánim.
  • Finch, J. e Groves, D. (1983). Labour and love: women, work and caring. London: Routledge e Kegan Paul.
  • Folbre, N. (1995). Holding hands at midnight: the paradox of caring labor. Feminist Economics, 1 (1), 73-92. doi: https://doi.org/10.1080/714042215
  • Gómez, A., Vázquez, I. e Cidadanía (2020). Xénero e investigación científica en tempos da Covid-19. Vigo: Unidade de Igualdade, Universidade de Vigo.
  • González, A. M. (2018). Mujeres en la ciencia contemporánea. La aguja y el camello. Barcelona: Icaria.
  • González, A. M. e Revelles, B. (2017). Excelencia en la ciencia: una reflexión crítica afirmativa, Cadernos de Pesquisa, 47 (166), 1372-1394. doi: https://doi.org/10.1590/198053144233
  • Kemelgor, C. e Etzkowitz, H. (2001). Overcoming isolation: Women´s dilemmas in American Academic Science, Minerva, 39, 239-257. doi: https://doi.org/10.1023/A:1010344929577
  • Lei Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para a igualdade efectiva de mulleres e homes, BOE núm. 71, de 23 de marzo de 2007.
  • Moreno, L. (2002). Bienestar mediterráneo y ‘supermujeres’. Revista Española de Sociología, Revista Española de Sociología, 2, 41-56.
  • Pérez Orozco, A. (2006). Amenaza tormenta: la crisis de los cuidados y la reorganización del sistema económico. Revista de Economía Crítica, 5, 7-37.
  • Pérez-Caramés, A. (2010). Configuraciones del trabajo de cuidados en el entorno familiar. De la toma de decisión a la gestión del cuidado. Alternativas. Cuadernos de trabajo social, 17, 121-140. doi: https://doi.org/10.14198/ALTERN2010.17.7
  • Rivero, A. (dir.) (2008). De la conciliación a la corresponsabilidad: buenas prácticas y recomendaciones. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Sapir, A. (2005). Globalisation and the Reform of European Social Models. Bruselas: Bruegel Policy Brief.
  • Saraceno, C. (1980). Il lavoro mal diviso. Bari: De Donato.
  • Standing, G. (2013). Precariado. Una nueva clase social. Barcelona: Pasado y Presente.
  • Tomàs, M. e Guillamón, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de educación, 350, 253-275.
  • Unidad de Mujeres y Ciencia (UMYC) (2020). Resultados del cuestionario sobre el impacto del confinamiento en el personal investigador, FECYT. Dispoñible en: https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/Resultados_cuestionario_impacto_confinamiento_personal_investigador_UMyC.pdf (consulta: 10/10/2020).
  • Unidade de Igualdade, Universidade de Vigo (2015). Informe análise das traxectorias profesionais das mulleres na Universidade de Vigo. Recuperado de: https://www.uvigo.gal/opencms/export/sites/uvigo/sites/default/uvigo/DOCUMENTOS/igualdade/ANL_INFORME_TRAXECTORIAS_PROFESIONAIS_completo_ITCBaskerville.pdf (consulta: 01/03/2019).
  • Unidade de Igualdade, Universidade de Vigo (2015). Informe de datos da composición de mulleres e homes na Universidade de Vigo (2009-2014). Recuperado de https://www.uvigo.gal/opencms/export/sites/uvigo/sites/default/uvigo/DOCUMENTOS/igualdade/Informe_da_composicixn_de_mulleres_e_homes_da_Uvigo_maio_2015_.pdf (consulta: 01/03/2019).
  • Viglione, G. (2020). Are women publishing less during the pandemic? Here’s what the data say. Nature, 581, 365-366. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-020-01294-9
  • Xarxa Vives (2019). El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats. Castelló de la Plana: Xarxa Vives.