El llanto de la excavadoraPoéticas de arrabal en Pier Paolo Pasolini y Pedro Costa

  1. López, José Manuel 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

ISSN: 1579-7414

Ano de publicación: 2021

Número: 20

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/QUINTANA.20.7149 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

Resumo

According to Giorgio Agamben, a contemporaneous person is one who does not perfectly coincide with their time; therefore, due to this anachronism, they are more capable of perceiving and clinging to their present. Hence why Pier Paolo Pasolini and Pedro Costa will always be our contemporaneous, even if half a century —as well as half Europe— separates them. They are both film-makers who consciously extract themselves and move away from their own time. Two resilient creators, both untimely and impetuous, who try to break the continuity of the catastrophe like the Benjaminian Angelus Novus, therefore granting each ruin, each image, its own meaning and its own story. This article rises from the ruins of two neighborhoods in the outskirts: the Roman Tuscolano II in Mamma RomA (1962), and the Lisonense Fontainhas in No Quarto da Vanda (2000); these two neighborhoods represent, for both Pasolini and Costa, a way of life that is ancient, sacred, and has been left on the margins of History by the machinery of Modernity.

Referencias bibliográficas

  • Agamben, Giorgio. “¿Qué es lo contemporáneo?”. En Agamben, G. Desnudez, 17-28. Barcelona: Anagrama, 2011.
  • Arroba, A. “Conversación con José Luis Guerín.”. Letras de Cine 6 (2002): 68-73.
  • Bénard da Costa, João. “O Negro é uma cor ou o cinema de Pedro Costa.” En Cem mil cigarros. Os Filmes de Pedro Costa, editado por Ricardo Matos Cabo, 15-28. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.
  • Bénard da Costa, João. “No quarto da Vanda.” En Cem mil cigarros. Os Filmes de Pedro Costa, editado por Ricado Matos Cabo, 179-186. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.
  • Benjamin, Walter. Sobre el concepto de historia. En Obras, libro I, vol. 2, 303-318. Madrid: Abada, 2008.
  • Bontemps, Jacques, Jean-Louis Comolli, Michel Delahaye y Jean Narboni. “Struggle on Two Fronts: A Conversation with Jean-Luc Godard.” Film Quarterly 22, no. 2 (invierno de 1968): 20–35.
  • Burdeau, Emmanuel y Thierry Lounas. “Mi mirada y la de los actores es la misma. Entrevista Pedro Costa.” Cahiers du cinéma. España 1 (mayo de 2007): 114-117.
  • Colombo, Furio. “Todos estamos en peligro. Entrevista con Pier Paolo Pasolini.” En Palabra de corsario, 307-312. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2005.
  • Costa, Pedro. “Terra dos faraós, Howard Hawks, 1955.” En Howard Hawks, editado por João Bénard da Costa. Lisboa: Cinemateca portuguesa, 1989. http://focorevistadecinema.com.br/FOCO5/faraos.htm .
  • Daney, Serge. Cine, arte del presente. Buenos Aires: Santiago Arcos editor, 2004.
  • Daney, Serge. Perseverancia. Entrevista con Serge Toubiana. Santander: Shangrila, 2015.
  • Debray, Régis. Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Paidós, Barcelona, 1994.
  • di Biagi, Paola. “El Plan Ina-Casa, 1949-1963: barrios y ciudad en la Italia de los años 50.” En Visions de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona 8 (noviembre de 2010): 44-51.
  • Eliade, Mircea. The Sacred and the Profane: The Nature of Religion. Nueva York: Harcourt Brace Jovanovich, 1959.
  • Gravagnuolo, Benedetto. Historia del urbanismo en Europa (1750-1960). Madrid: Akal, 1998.
  • Guarneri, Michael. “Pedro Costa. Documentary, realism, and life on the margins.” BOMB Magazine (julio de 2015). https://bombmagazine.org/articles/pedro-costa
  • Insolera, Italo. Roma moderna: Un secolo di storia Urbanistica, 1870–1970. Turín: Einaudi, 1993.
  • Lipovetsky, Gilles y Jean Serroy. La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Anagrama, Barcelona, 2009.
  • Mariniello, Silvestra. Pier Paolo Pasolini. Madrid: Cátedra, 1999.
  • Marchais, Dominique. “La vie des morts.” Les Inrockuptibles 137 (febrero de 1998): 32-35.
  • Moutinho, Anabela y Maria Da Graça Lobo, eds. “Pedro Costa sobre António Reis, Lisboa 28 Julho 1997.” En António Reis e Margarida Cordeiro. A poesia da terra. Faro: Cineclube de Faro, 1997.
  • Neyrat, Ciryl. Un mirlo dorado, un ramo de flores y una cuchara de plata, conversaciones con Pedro Costa. Barcelona: Intermedio, 2008.
  • Nicotra, Esteban. La realidad en la palabra. Escritores italianos del siglo XX y nuestros días. Córdoba (Argentina): Brujas, 2005.
  • Pasolini, Pier Paolo. “Viaggio per Roma e dintorni. Il fronte della città.” En Vie Nuove, año XIII (3 de mayo de 1958): 4-7.
  • Pasolini, Pier Paolo.“Viaggio per Roma e dintorni. I campi di concentramento.” En Vie Nuove, año XIII (10 de mayo de 1958): 14-15.
  • Pasolini, Pier Paolo. “Viaggio per Roma e dintorni. I tuguri. Bambini senza infancia.” En Vie Nuove, año XIII (24 de mayo de 1958): 35-37.
  • Pasolini, Pier Paolo. Poesía en forma de rosa (1961-1964). Madrid: Visor, 1982.
  • Pasolini, Pier Paolo. Las cenizas de Gramsci. Madrid: Visor, 1985.
  • Pasolini, Pier Paolo. Accattone, Mamma Roma, Ostia. Milan: Garzanti Editore, 1993.
  • Pasolini, Pier Paolo. La religión de mi tiempo. Barcelona: Icaria, 1997.
  • Pasolini, Pier Paolo. “El año del Generale Della Rovere.” En Las películas de los otros, 27-31. Barcelona: Prensa Ibérica, 1999.
  • Shelley, Percy B. Adonais y otros poemas breves. Madrid: Espasa, 2000.
  • Vallejo, César. Obra poética completa. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho, 1985.
  • Vattimo, Gianni. “Dialéctica, diferencia y pensamiento débil.” En El pensamiento débil, editado por Gianni Vattimo y Pier Aldo Rovatti. Madrid: Cátedra, 1988.
  • Voslion, Amaury. Salò d'hier à aujourd'hui [película], Francia: Carlotta Films, 2002.