Percepciones de los profesionales acerca de la calidad del acogimiento residencial en la provincia de Pontevedra

  1. Margarita González-Peiteado
  2. Ana Fernández Martínez
  3. Carmen Verde Diego
  4. Margarita Pino Juste
Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2022

Número: 41

Páxinas: 111-126

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resumo

At the rate of social changes, new demands arise that must be solved through the unit of action generated from state regulations, the provisions of the civil code and regional legislation in order to protect the minor in situations of risk or distress . For this reason, the purpose of this study is to identify variables related to the perception of management teams and psycho-socio-educational personnel about the quality of their work in residential care centers. A sample of 122 professionals who worked in this sector in the province of Pontevedra was studied, by means of the design and application of an assessment scale of residential care that collects their opinions about professional quality, admission and permanence, resources, adequacy normative and future perfectives. The non-experimental, cross-sectional, descriptive-inferential study of differences between groups that uses a non-probabilistic sample of volunteer subjects. In this way, the sociodemographic variables and the variables evaluated through the instrument are observed, described, analyzed and interrelated simultaneously and at a specific time. It has been completed with a multivariate statistical analysis. The results allow detecting the needs experienced by professionals in residential care situations as a measure of protection for minors, yielding significant differences depending on the variables under study. These results are discussed in relation to previous research and legislative changes regarding child protection. The conclusions, limitations and proposals for improvement open up new avenues of research that will make it possible to optimize residential care in the province of Pontevedra, making the resource comply as closely as possible with the guidelines and recommendations contained in the regulations on the matter and in the specialized literature.

Referencias bibliográficas

  • References Abad Arenas, E. (2018). El acogimiento residencial de menores. Revista de l’Institut d’Estudis Superios de la Familia (4), 29-35 http://hdl.handle.net/20.500.12328/957
  • Bravo, A. & Del Valle, J.F. (2009). Crisis y Revisión Del Acogimiento Residencial. Su Papel En La Protección Infantil. Papeles del Psicólogo, 30(1)42-52 http://www.cop.es/papeles
  • Carrera, P. T., Jiménez Morago, J. M., Román, R.M., León, M.E., & Viedma, I. (2016). La investigación en acogimiento familiar: de la descripción a los procesos de adaptación y desarrollo. Apuntes de Psicología, 34(2-3), 291-300 https://doi.org/10.4995/reinad.2021.14324
  • Cuenca París, M. E.; Campos Hernando, G. & Goig Martínez, R. M. (2018). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en acogimiento residencial: El rol de la familia. Educación XX1, 21(1), 321-344, doi: 10.5944/educXX1.20201
  • Cruz-López, L. (2011). Sobre el acogimiento residencial y las condiciones socioeducativas en las que se debe desarrollar la medida. Pedagogía i treball social. Revista de ciències socials aplicades, 2,66-88
  • Do Pobo, V. (2007). Menores vulnerables: desprotección y responsabilidad penal. Informe extraordinario. A Coruña: Valedor do Pobo.
  • Fernández-Martínez, A., González-Peiteado, M., & Verde-Diego, C. (2018). Percepción de profesionales de centros de protección de menores de Galicia sobre la calidad del recurso. Prisma Social: Revista De Investigación Social, (23), 303-330.
  • Fernández-Martínez, A., González-Peiteado, M. & Pino-Juste, M. (2022). Escala de valoración del acogimiento residencial. Propiedades psicométricas e implicaciones para la intervención orientadora. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(1), 63-86.
  • Fernández, I., Morales, J. F. & Molero, F. (2012). Psicología de la intervención comunitaria. Desclée de Brouwer. Universidad Nacional de Educación a Distancia. UNED.
  • Granski, M., Javdani, S., Anderson, V. R. & Caires, R. (2020). A meta-analysis of program characteristics for youth with disruptive behavior problems: The moderating role of program format and youth gender. American Journal of Community Psychology, 65 (1-2), 201- 222. doi: https://doi.org/10.1002/ajcp.12377
  • Huynh, H. V., Limber, S. P., Gray, C. L., Thompson, M. P., Wasonga, A. I., Vann, V., & Whetten, K. (2019). Factors affecting the psychosocial well-being of orphan and separated children in five low-and middle-income countries: Which is more important, quality of care or care setting? PloS one, 14(6). https://journals.plos.org/plosone/article/file/type=printable&id=10.1371/journal.pone.0218100
  • Ley Orgánica 1/1996 de 15 de enero, de Protección Jurídica del Menor, de modificación parcial del Código Civil y de la Ley de Enjuiciamiento Civil. Boletín Oficial del Estado.
  • Ley 2/2006, de 14 de junio de derecho civil de Galicia. Boletín Oficial del Estado.
  • Ley 3/2011 de 30 de junio, de apoyo a la familia y la convivencia de Galicia. Boletín Oficial del Estado.
  • Ley 26/2015, de 28 de julio, de Modificación del Sistema de Protección a la Infancia y a la Adolescencia. Boletín Oficial del Estado.
  • López, M. & Del Valle, J. F. (2013). The Waiting Children: Pathways (and Future) of Children in Long-Term Residential Care. Br J Soc Work; 45(2), 457-473. https://doi.org/10.1093/bjsw/bct130
  • Martín, E., González-García, C., Del Valle, J. F. & Bravo, A. (2018). Therapeutic residential care in Spain. Population treated and therapeutic coverage. Child and Family Social Work, 23 (1), 1-7.doi: http://dx.doi.org/10.1111/cfs.12374
  • Moss, P. (2017). Residential care of children: a general view. In Routledge Revivals: Varieties of Residential Experience (1975) (pp. 17-51). Routledge.
  • París, M. E. C., Hernando, G. C., & Martínez, R. M. G. (2018). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en acogimiento residencial: el rol de la familia. Educación XX1, 21(1), 321-343.
  • Pérez García, S. P. (2019). Desarrollo y aplicación de un instrumento para la evaluación de la calidad de programas de acogimiento residencial. Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Pérez García, S.P; Águila-Otero, A.; González García, C.; Santos, I. & Del Valle, J. (2019). No one ever asked us. Young people´s evaluation of thrir residential child care facilities in three different programs. Psicothema 31 (3), 319-326 doi: http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2019.129
  • Ramiro, J. (2015). Acogimiento residencial y producción de subjetividades: Identidades y trayectorias ciudadanas de los niños y niñas en protección. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (22), 77-92. http://dx.doi.org/10.14198/ALTERN2015.22.05 |
  • Sainero, A., del Valle, J. F. & Bravo, A. (2015). Detección de problemas de salud mental en un grupo especialmente vulnerable: niños y adolescentes en acogimiento residencial. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 31(2), 472- 480. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.2.182051
  • Shaw, J. (2012). Professionals’ perceptions of offending in children´s residential care. Child and Family Social Work, 17, 359-367. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2011.00790.x
  • Söderqvist, A., Sjöblom, Y., & Bülow, P. (2016). Home sweet home? Professionals’ understanding of ‘home’within residential care for unaccompanied youths in S weden. Child y Family Social Work, 21(4), 591-599. https://doi.org/10.1111/cfs.12183
  • Whittaker, J. K., Holmes, L., Del Valle, J. F., Ainsworth, F., Andreassen, T. & Anglin, J. (2016). Therapeutic residential care for children and youth: a consensus statement of the international work group on therapeutic residential care. Residential Treatment for Children and Youth, 33 (2), 89-106. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0886571X.2016.1215755