“¿Quién hace las noticias?”25 años del Global Media Monitoring Project: Evaluando la presencia de la mujer en los medios

  1. Martínez Rodríguez , Beatriz
Revista:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: Monograph: "Approaches to Gender Issues"

Volume: 14

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V11.4321 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

The GMMP or Global Media Monitoring Project is the largest study on the presence of women in the media in the world. In 6 editions, over the last 25 years, it has longitudinally analyzed how women are represented in the media around the world. In these 25 years, the change in the three elements that affect the study - the media, the situation of women and the monitoring task itself - has been relevant and multifactorial. Is this evolution noticeable in the results obtained in the successive content analyses?

Referencias bibliográficas

  • Amado, A. (2018). Las periodistas desde los estudios del periodismo: perfiles profesionales de las mujeres en los medios informativos. DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i12.4846
  • Bueno Abad, J. R. (1996). Estudio longitudinal de presencia de la mujer en los medios de comunicación de prensa escrita. NAU llibre.
  • Burch, S. (2007). Género y comunicación: la agenda de las mujeres en comunicación para el nuevo siglo. Agencia Latinoamérica de Información ALAI.
  • De Beijing, D. (1995). Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la mujer. Recuperado de: http://www. un. org/womenwatch/daw/beijing/pdf/Beijing% 20full% 20report% 20S. pdf
  • De-Miguel, R.; Hanitzsch, Th.; Parratt, S.; Berganza, R. (2017). Women journalists in Spain: An analy-sis of the sociodemographic features of the gender gap. El profesional de la información, 26, 3, 497-506. https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.16 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.16
  • Ross, K., & Carter, C. (2011). Women and news: A long and winding road. Media, Culture & Society, 33(8), 1148-1165. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443711418272
  • Ureta, A. L. (2005). La Red al servicio de las mujeres. Aproximación a la relación mujer y medios de comunicación en Internet. Estudios sobre el mensaje periodístico, 11, 375-392.
  • Vara, A., Amoedo, A., Moreno, E., Negredo, S., Kaufmann, J. (2022). Digital News Report España 2022. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. DOI: https://doi.org/10.15581/019.2022 DOI: https://doi.org/10.15581/019.2022
  • WACC (1995, 2000, 2004, 2010, 2015 y 2020.) Proyecto de Monitoreo Global de Medios: ¿Cómo abordar los prejuicios de género y los estereotipos? Recuperado de https://whomakesthenews.org/the-gmmp/
  • Women Empowering Communication conference The Bangkok Declaration, 12-17 February, 1994. www.whomakesthenews.org/images/documents/bangkok%20declaration.pdf