Formación para la competencia argumentativa con anotaciones multimedia

  1. Violeta Cebrián-Robles 1
  2. Manuela Raposo-Rivas 2
  3. Manuel Cebrián-de-la-Serna 3
  1. 1 Universidad de Extremadura, España.
  2. 2 Universidad de Vigo, España.
  3. 3 Universidad Internacional de Andalucía, España.
Revista:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Ano de publicación: 2024

Volume: 13

Número: 1

Páxinas: 171-182

Tipo: Artigo

DOI: 10.54988/CV.2024.1.1422 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Campus Virtuales

Resumo

The training for argumentative competence is produced with the distancing of the citizen from media messages when issuing value judgments. This competence is basic in education professionals, but how do we develop this competence? Tools and methodology of multimedia annotations on video are used. The research design was mixed using correlational analysis of means, textual statistics and qualitative analysis through social labeling with three indicators of an argumentation rubric: justification, evidence and conclusions. Thirty-nine graduate students participated, producing 74 annotations on text and video, and 191 peer and heteroevaluations on the annotations or value judgments issued. The results indicate similarity among the annotations on the content analyzed, but not on the quantity and quality. It is concluded that the values of the video annotations are higher than those of the text annotations; the application of the rubric improved the argumentative results.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez-Arregui, E.; Rodríguez-Martín, A.; Madrigal-Maldonado, R.; Grossi-Sampedro, B.; Arreguit, X. (2017). Ecosystems of media training and competence: International assessment of its implementation in Higher education. Comunicar, 51, 105-114. doi:10.3916/C51-2017-10.
  • Blau, I.; Shamir-Inbal, T. (2021). Writing private and shared annotations and lurking in Annoto hyper-video in academia: Insights from learning analytics, content analysis, and interviews with lecturers and students. Educational Technology Research and Development: ETR & D, 69(2), 763-786. doi:10.1007/s11423-021-09984-5.
  • Brysbaert, M. (2019). How many participants do we have to include in properly powered experiments? A tutorial of power analysis with reference tables. Journal of Cognition, 2(1), 16-25. doi:10.5334/joc.72.
  • Brown, Ch.; Poortman C. L. (Eds.) (2018). Networks for Learning: Effective Collaboration for Teacher, School and System Improvement. Routledge.
  • Buendía-Eisman, L.; Colás-Bravo, P.; Hernández-Pina, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Calandra, B.; Rich, P. J. (2014). Digital Video for Teacher Education: Research and Practice. Routledge.
  • Caldeiro-Pedreira, M. C.; Aguaded-Gómez, J. I. (2015). Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 9(1), 37-56. doi:10.19083/ridu.9.379.
  • Cárdenas, M.; Arancibia, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G*Power: Complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & Sociedad, 5(2), 210-224. doi:10.22199/S07187475.2014.0002.00006.
  • Cebrián-Robles, V.; Pérez-Torregrosa, A. B.; Cebrián-de-la-Serna, M. (2023). Revisión de la literatura sobre anotaciones de vídeo en la formación docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 66, 31-57. doi:10.12795/pixelbit.95782.
  • Cebrián-Robles, D. (2019). Identificación de noticias falsas sobre ciencia y tecnología por estudiantes del grado de Primaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 55, 23-36. doi:10.12795/pixelbit.2019.i55.02.
  • Cebrián-Robles, D.; Franco-Mariscal, A. J.; Blanco-López, Á. (2018). Preservice Elementary Science Teachers’ Argumentation Competence: Impact of a Training Programme. Instructional Science, 46(5), 789-817. doi:10.1007/s11251-018-9446-4.
  • Cebrián-Robles, D.; Hierrezuelo-Osorio, J.; Franco-Mariscal, A. J.; Cruz-Lorite, I. M. (2022). Assessing the argumentation ability of pre-service teachers. Case study concerning the chemical dissolution process. International Journal of Educational Research and Innovation, 17, 73-83. doi:10.46661/ijeri.4968.
  • Cebrián-de-la-Serna, M.; Gallego-Arrufat, M. J.; Cebrián-Robles, V. (2021). Multimedia Annotations for Practical Collaborative Reasoning. Journal of New Approaches in Educational Research, 10 (2), 264-278. doi:10.7821/naer.2021.7.664.
  • Domínguez-Lara, S. (2018). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educación Médica, 19(4), 251-254. doi:10.1016/j.edumed.2017.07.002.
  • Faul, F.; Erdfelder, E.; Lang, A. G.; Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioural, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. doi:10.3758/BF03193146.
  • Hefter, M. H.; Berthold, K. (2020). Preparing learners to self-explain video examples: Text or video introduction?. Computers in Human Behavior, 110, 106404. doi:10.1016/j.chb.2020.106404.
  • Jiménez, O. L.; Barrera Garrido, G. de la C.; Bécquer Rodríguez, C. R. (2018). Comparación de clasificadores sobre múltiples datasets con pruebas estadísticas no Paramétricas. Universidad & Ciencia, 7(2), 64-82.
  • Joksimović, S.; Dowell, N.; Gašević, D.; Mirriahi, N.; Dawson, S.; Graesser, A. C. (2018). Linguistic characteristics of reflective states in video annotations under different instructional conditions. Computers in Human Behavior, 96, 211-222. doi:10.1016/j.chb.2018.03.003.
  • Leung, K. C.; Shek, M. P. (2021). Adoption of video annotation tool in enhancing students’ reflective ability level and communication competence. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 14(2), 151-161. doi:10.1080/17521882.2021.1879187.
  • McFadden, J.; Ellis, J.; Anwar, T.; Roehrig, G. (2014). Beginning Science Teachers’ Use of a Digital Video Annotation Tool to Promote Reflective Practices. Journal of Science Education and Technology, 23(3), 458-470. doi:10.1007/s10956-013-9476-2.
  • Nixon, L.; Apostolidis, E.; Markatopoulou, F.; Patras, I.; Mezaris, V. (2019). Multimodal Video Annotation for Retrieval and Discovery of Newsworthy Video in a News Verification Scenario. MultiMedia Modeling, 143-155. doi:10.1007/978-3-030-05710-7_12.
  • Pérez-Torregrosa, A. B.; Gallego-Arrufat, M.-J.; Cebrián-de-la-Serna, M. (2022). Digital rubric-based assessment of oral presentation competence with technological resources for preservice teachers. Estudios Sobre Educación, 43, 177-198 doi:10.15581/004.43.009.
  • Pérez-Torregrosa, A. B.; Díaz-Martín, C.; Ibáñez-Cubillas, P. (2017). The Use of Video Annotation Tools in Teacher Training. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 237, 458-464. doi:10.1016/j.sbspro.2017.02.090.
  • Poquet, O.; Lim, L.; Mirriahi, N.; Dawson, S. (March 7-9, 2018). Video and learning: a systematic review (2007-2017). In LAK´18: International Conference on Learning Analytics and Knowledge (pp. 151-160). Sydney, Australia. doi:10.1145/3170358.3170376.
  • Qarabash, H.; Heslop, P.; Kharrufa, A.; Balaam, M.; Devlin, M. (2019). Group tagging: Using video tagging to facilitate reflection on small group activities. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1913-1928. doi:10.1111/bjet.12691.
  • Ratinaud, P. (2009). IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [Computer software]. (http://www.iramuteq.org/).
  • Ruiz-Rey, F. J.; Cebrián-Robles, V.; Cebrián-de-la-Serna, M. (2021). Redes profesionales en tiempo de Covid19: compartiendo buenas prácticas para el uso de TIC en el prácticum [Professional networks in the time of Covid19: sharing good practices for the use of ICTs in the practicum]. Revista Practicum, 6(1), 7-25. doi:10.24310/RevPracticumrep.v6i1.12283.
  • Sánchez-López, I.; Bonilla-del-Río, M.; Soares, I. O. (2021). Digital creativity to transform learning: Empowerment from a com-educational approach. [Creatividad digital para transformar el aprendizaje: Empoderamiento desde un enfoque com-educativo]. Comunicar, 69, 113-123. doi:10.3916/C69-2021-09.
  • Sarmiento, J. A.; Ocampo, C. I. (2022). Enfoques Frecuentista y Bayesiano en el Estudio del Plagio Académico. Una Propuesta Innovadora en Investigación Educativa. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 21(1), 139-158. doi:10.15366/reice2023.21.1.007.
  • Serrano-Angulo, J.; Cebrián-de-la-Serna, M. (2011). Study of the impact on student learning using the eRubric tool and peer assessment. In Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts, 421-427. Edit Formatex Research Center. (https://bit.ly/3SknpMl).
  • Sezen-Barrie, A.; Tran, M.-D.; McDonald, S. P.; Kelly, G. J. (2014). A cultural historical activity theory perspective to understand preservice science teachers’ reflections on and tensions during a microteaching experience. Cultural Studies of Science Education, 9(3), 675-697. doi:10.1007/s11422-013-9503-x.
  • Soengas-Pérez, X.; López-Cepeda, A. M.; Sixto-García, J. (2019). Dieta mediática, hábitos de consumo de noticias y desinformación en los universitarios españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1056-1070. doi:10.4185/rlcs-2019-1371-54.
  • Sixto-García, J.; Rodríguez-Vázquez, A. I. (2021). YouTube como canal de distribución de la prensa en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 649-661. doi:10.5209/esmp.68612.
  • Soto-Ocampo, F. (2023). Del aprender tradicional al aprehender mediático. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review /Revista Internacional de Cultura Visual, 10(Monográfico), 1-14. doi:10.37467/revvisual.v10.4584.
  • Sun, C.; Hwang, G.-J.; Yin, Z.; Wang, Z.; Wang, Z. (2022). Trends and issues of social annotation in education: A systematic review from 2000 to 2020. Journal of Computer Assisted Learning. doi:10.1111/jcal.12764.
  • Torres-Ruiz, R. A.; Ochoa-Villa, M. G.; La Rosa-Torres, D.; García-Berbén, A. B. (2018). Las competencias argumentativas en la formación universitaria. INNOVA Research Journal, 3(1), 30-41. doi:10.33890/innova.v3.n1.2018.336.
  • Valverde-Berrocoso, J.; González-Fernández, A.; Acevedo-Borrega, J. (2022). Disinformation and multiliteracy: A systematic review of the literature. [Desinformación y multialfabetización: Una revisión sistemática de la literatura]. Comunicar, 70, 97-110. doi:10.3916/C70-2022-08.
  • Ventura-León, J. (2018). Otras formas de entender la d de Cohen. Revista Evaluar, 18(3). doi:10.35670/1667-4545.v18.n3.22305.
  • Vernier, M.; Cárcamo, L.; Scheihing, E. (2018). Pensamiento crítico de los jóvenes ciudadanos frente a las noticias en Chile. Comunicar, 26(54), 101-110. doi:10.3916/C54-2018-10.