Un recorrido por la seguridad en el transporte marítimo de hidrocarburos hasta la reciente revisión de la estrategia de seguridad marítima europea
- Miguel Ángel Michinel Álvarez 1
- Arantxa Muñoz Girón
-
1
Universidade de Vigo
info
ISSN: 2444-9571
Ano de publicación: 2023
Número: 8
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: REDAS: Revista de derecho, agua y sostenibilidad
Resumo
In this study, a tour is carried out through the general scheme of the safety of maritime transport of hydrocarbons, with particular reference to the regulations of the European Union. To do this, it begins with the presentation of the international conventions on the matter (namely, UNCLOS and MARPOL); addressing, then, the main packages of measures adopted by the european institutions, from the so-called Erika I and II, to the set in force today, approved due to the accident of the Prestige vessel in 2002. The work concludes with a reference to the objectives in this area of the European Maritime Security Strategy and its Action Plan, recently reviewed within the framework of the Council of the European Union, as well as with some general conclusions.
Referencias bibliográficas
- Cachaldora Calderón, X., “La evolución legislativa internacional en materia de seguridad marítima y protección del medio ambiente marino”, El Prestige ¿caso cerrado? (M. Michinel Álvarez, ed.), SPUV, Vigo, 2006, pp. 5 y ss.
- Dumoulin, A., Mathieu, R., y Sarlet, G., La politique européenne de sécurité et défense (PESD). De l´opératoire à l´identitaire, Bruylant, Bruxelles, 2003.
- Labescat, J., “Problèmes Posés par la Double-coque en cas de Sauvetage de Naire Pétrolier”, Réflexions sur les Doubles-coques (F. Vallat, ed.), París, ATMA, 2004, pp. 40 y ss.
- Michinel Álvarez, M.A., “The Prestige in the Courts”, Australian and New Zealand Maritime Law Review, vol. 21(2), 2007, pp. 171-177.
- Molina Schmid, T., “La Estrategia de Seguridad Marítima de la Unión Europea”, Revista General de Marina, vol. 269, 2015, pp. 695-706.
- OMI, Implicaciones de la Convención de las Naciones Unidas sobre el Derecho del Mar para la Organización Marítima Internacional, 2005.
- Pueyo Losa, J., Lirola Delgado, I., Jorge Urbina, J. “En torno a la revisión del régimen jurídico internacional de seguridad marítima y protección del medio ambiente marino, a la luz del accidente del Prestige”, Revista Española de Derecho Internacional, 2003, pp. 42 y ss..
- Romero Junquera, A., “Estrategia Europea de Seguridad Marítima. Seguimos navegando en régimen de «avante poca»”, Documento de análisis del Instituto Español de Estudios Estratégicos, 12 de abril de 2023, p. 13, disponible en https://www.ieee.es/publicacionesnew/documentos-de-analisis/2023/DIEEEA26_2023_ABEROM_Estrategia.html
- Sobrino Heredia, J. M., “La Estrategia de Seguridad Marítima de la Unión Europea”, Retos presentes y futuros de la Política Marítima Integrada de la Unión Europea (L. Carballo Piñeiro, coord.), J.M. Bosch, Barcelona, 2017, pp. 303-328.
- Tannock, C., “Pregunta escrita a la Comisión Europea: El hundimiento del Prestige y la inspección de barcos”, 29 de noviembre de 2002, Doc. P-3484/02.
- Till, G., Seapower. A Guide for the Twenty-First Century, Routledge, Nueva York, 2007.
- Velde van der, W., “The Position of Coastal States and Casualty Ships in International Law”, CMI Yearbook, 2003, pp. 479 y ss., p. 495.