Actitudes lingüísticas do alumnado de Vigodiferenzas entre centros públicos e privados

  1. Andrea Gamallo Valladares 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Cumieira: cadernos de investigación da nova Filoloxía Galega

Ano de publicación: 2022

Número: 7

Páxinas: 67-99

Tipo: Artigo

DOI: 10.35869/CUMIEIRA.V7.22.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Resumo

O obxectivo deste traballo é afondar nas actitudes lingüísticas do alumnado de 1º de Bacharelato de cinco centros educativos, dous públicos e tres privados, da cidade de Vigo. Para iso, realizámoslles enquisas ó conxunto da poboación e a partir delas analizamos as actitudes, tratando de atopar as semellanzas e as diferenzas entre os que acoden a unha institución privada e os que o fan a unha pública. Revisamos o concepto de actitude, o caso do galego como lingua minorizada, o decreto de plurilingüismo e a situación sociolingüística da cidade de Vigo, en tanto que son aspectos que poden influír nas percepcións, prexuízos e actitudes cara ó galego. A partir de diferentes enunciados actitudinais, establecemos as relacións significativas entre as variables independentes de lingua inicial, lingua habitual, perfil do centro, centro e xénero. As conclusións mostran que o perfil do centro inflúe de xeito significativo na construción das actitudes lingüísticas, pero non só. Existen factores alleos ós estudados aquí que teñen un peso tamén forte na percepción da lingua galega

Referencias bibliográficas

  • Baker, Colin (1992): Attitudes and language. Londres: Multilingual Matters.
  • Beacco, Jean-Claude / Michael Byram (2007): From linguistic diversity to plurilingual education: Guide for the development of language education policies in europe. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • CECE = European Charter for Regional or Minority Languages (2021): Evaluation by the Committee of Experts of the Implementation of the Recommendations for Immediate Action contained in the Committee of Expert’s fifth evaluation report on SPAIN. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Costas, Xosé-Henrique (2009): 55 mentiras sobre a lingua galega. Ames: Laiovento.
  • DOG = Diario Oficial de Galicia, 92 (2010, 18 Maio), Decreto 79/2010, do 20 de maio, para o plurilingüismo no ensino non universitario de Galicia. Dispoñible en: http://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/protected/content_type/advertisement/ 2010/05/25/20100525_decreto_pluringuismo.pdf.
  • Garrett, Peter (2010): Attitudes to language. Londres: Cambridge University Press.
  • González Pascual, Iago/Fernando Ramallo (2015): «Language Diversity in Vigo: The Challenges of a Minoritized Language in a Highly Castilianized City», en Emili BoixFuster (ed.), Urban diversities and Language policies in Medium- Sized Linguistic communities. Bristol: Multilingual Matters, 50-66.
  • IGE = Instituto Galego de Estatística: «Enquisa estrutural a fogares. Coñecemento e uso do galego». Dispoñible en: IGE - Enquisa estrutural a fogares. Coñecemento e uso do galego.
  • Iglesias, Ana (2012): «Actitudes e prexuízos lingüísticos en Galicia. A súa influencia nos usos», A letra miúda. Revista de sociolingüística para o ensino 1, 1-18.
  • Iglesias, Ana (2018): «A adquisición da competencia bilingüe no alumnado deeducacióninfantil en Galicia», en Marta Díaz/Gael Vaamonde/Ana Varela/Mª Carmem Cabeza/José María García-Miguel/Fernando Ramallo (eds.), Actas do XIII CongresoInternacional de Lingüística Xeral. Vigo: Universidade de Vigo, 459-466.
  • Janeiro Espiñeira, Xose Luis/Andrés Alonso Álvarez (2013): «O decreto 79/2010: Penélope e a lexislación lingüística», A letra miúda. Revista de sociolingüística daCGENDL4, 1-42.
  • Lasagabaster, David (2014): Motivation and foreign language learning: From theory to practice. Amsterdam: John Benjamins.
  • Melander, Linda (2003): Language attitudes: Evaluational reactions to spoken language. Independent thesis Basic level (degree of Bachelor). Dalarna University, School of Languages and Media Studies. Consultado en: http://du.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A518098&dswid=-9495.
  • Queixas Zas, Mercedes (2011): «Mudanzas na planificación lingüística nos centros de ensino. O decreto de plurilingüismo», en Bieto Silva Valdivia/Xesús Rodríguez Rodríguez/Isabel Vaquero Quintela (coords.), A planificación para a normalización lingüística nos centros de ensino non universitarios: Actas das II Xornadas «Educación e linguas en Galicia». Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 29-41.
  • RAG = Seminario de Sociolingüística da Real Academia Galega. (2021): Avaliación da competencia bilingüe nos idiomas galego e castelán do alumnado de 4º da ESO. Santiago de Compostela: Real Academia Galega.
  • Ramallo, Fernando (1999): «Informática y sociolingüística cuantitativa», Revista española de lingüística aplicada, Vol. Extra 1, 263-290.
  • Ramallo, Fernando (2021): «Balance del Informe del Comité de Expertos de la CELRM respecto a la implementación de las recomendaciones de acción inmediata por parte del Estado español», Blog Revista Llengua i Dret. Dispoñible en: https://eapcrld.blog.gencat.cat/2021/05/13/balance-del-informe-del-comite-de-expertos-de-lacelrm-respecto-a-la-implementacion-de-las-recomendaciones-de-accion-inmediatapor-parte-del-estado-espanol-fernando-ramallo/. [Consultado 18/06/2021]
  • Recalde, Montserrat (1995): «Unha aproximación ás actitudes e prexuízos cara á gheada (dos alumnos de 2º de BUP de catro centros galegos)», Cadernos de lingua 11, 5-31.
  • Ryan, Ellen Bouchard (1982): Attitudes towards language variation. Social and applied contexts. Londres: Edward Arnold.
  • Solís Obiols, Marina (2002): «L’aparellament de veus disfressades: aproximació crítica a una prova clàssica en el mesurament formal de les actituds lingüístiques», Noves SL. Revista de Sociolingüística, Estiu 2002, 1-6. Dispoñible en http://www.gencat.cat/llengua/noves/noves/hm02estiu/metodologia/solis.pdf.
  • Soto Andión, Xosé (2014): «La situación del gallego en la enseñanza: evolución y perspectivas», en J. C. Herreras (ed.), Politiques linguistiques et langues autochtones d’ enseignement dans l’Europe des vingt-sept. Valenciennes: Presses Universitaires des Valenciennes, 119-136.