Los discípulos de Emaús o la metáfora del huésped: para una poética de la pobreza en Fina García Marruz

  1. Ana María Díaz Pérez 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

ISSN: 2014-1130

Year of publication: 2024

Issue Title: Mites bíblics i teologia cristiana jueva a la literatura hispanoamericana (Siglos XX-XXI)

Issue: 30

Pages: 103-112

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/MITOLOGIAS.1074 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

Abstract

A theological perspective on writing was a shared dimension among the diverse personalities that shaped the group Orígenes, however, it arose predominantly in the quills of Fina García Marruz and Gastón Baquero. The following lines will focus on the structural role of The New Testament in the first author, with a special accent on the poetry collections Las miradas perdidas (1951) and Visitaciones (1970). Through biblical models, writing is understood by García Marruz as a dance between enlightenment and loss, ehich can only be repeated if we keep the door open to the guest.

Bibliographic References

  • ARCOS, Jorge Luis (1990), En torno a la obra poética de Fina García Marruz. La Habana, Unión Nacional de Escritores y Artistas de Cuba.
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (1947), “Lo exterior en la poesía”, en Orígenes. . (27/12/2023).
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (1949), “De las miradas perdidas”, en Orígenes. . (01/03/2024).
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (1997), La familia de Orígenes. La Habana, Ediciones UNIÓN.
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (2008), Obra poética. Tomo I. Saínz, Enrique (pról.). La Habana, Editorial Letras Cubanas.
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (2018a), “Hablar de la poesía”, en García Marruz, Fina, El orden del homenaje. Madrid, Ediciones Huso, pp. 9-18.
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (2018b), “La poesía es un caracol nocturno”, en García Marruz, Fina, El orden del homenaje. Madrid, Ediciones Huso, pp. 141-183.
  • GARCÍA MARRUZ, Fina (2018c), “San Juan de la Cruz: de la palabra y el silencio”, en García Marruz, Fina, El orden del homenaje. Madrid, Ediciones Huso, pp. 299-333.
  • HEDEEN, Katherine M. (2009), “La cubana en la poesía: género y nación en Visitaciones y Habana del centro de Fina García Marruz”, en Revista Iberoamericana, vol. 75, n. º 226, pp. 167-189. DOI: .
  • LA SANTA BIBLIA. ANTIGUO Y NUEVO TESTAMENTO (1960). De Reina, Casiodoro (trad.), De Valera, Cipriano (rev.). Lima, Sociedades Bíblicas en América Latina.
  • LEZAMA LIMA, José ET AL. (1939), “Razón que sea”, en Espuela de Plata. . (15/02/2024).
  • LEZAMA LIMA, José; RODRÍGUEZ FEO, José (1944), “Orígenes”, en Orígenes. . (22/01/2024).
  • LEZAMA LIMA, José (1950), “Exámenes”, en Orígenes. . (04/03/2024).
  • MACCIONI, Laura (2018), “Lo extraordinario del lugar común: reformulaciones de lo femenino en Fina García Marruz”, en Letral, n.º 20, pp. 140-155. DOI: .
  • RODRÍGUEZ, Milena (2021), “Poéticas del bolso. Las poetas cubanas: reflexiones metapoéticas en Carilda Oliver, Fina García Marruz, Reina María Rodríguez y Damaris Calderón”, en Rodríguez, Milena (ed. lit.), Poetas hispanoamericanas contemporáneas. Poéticas y metapoéticas (siglos XX Y XXI). Berlín, De Gruyter Recht, pp. 90-110.
  • RUIZ-BAÑULS, Mónica (2016), “Sacralización de los revolucionarios en la poesía de Fina García Marruz”, en La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, n.º 89, pp. 23-30.
  • SAN AGUSTÍN DE HIPONA (2010), Confesiones. Alfredo Encuentra Ortega (trad.). Madrid, Gredos.
  • SAN JUAN DE LA CRUZ (2013), Poesía. Ynduráin, Domingo (ed.). Madrid, Cátedra.
  • VALENTE, José Ángel (2008a), “Conocimiento y comunicación”, en Valente, José Ángel, Ensayos. Obras Completas II. Barcelona, Galaxia Gutenberg, pp. 39-46.
  • VALENTE, José Ángel (2008b), “La hermenéutica y la cortedad del decir”, en Valente, José Ángel, Ensayos. Obras Completas II. Barcelona, Galaxia Gutenberg, pp. 81-90.