Notas necrológicas sobre el diseño gráfico

  1. Dopico Castro, Marcos
Revista:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Ano de publicación: 2008

Número: 6

Páxinas: 145-158

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Resumo

«An Obituary for Graphic Design». After a convulsive postmodern age, in which all previously established frameworks such as religion were called into question, we live in a more deliberate age, where debate has moved to more profound and contemplative spheres. Once key design principles such as the reticule, objectivity, rationality, universality had been called into question, by the late 1990s there was not much left to discuss. This gave rise to a 21st century concerned with more profound issues, such as the transmission of information, ethical questions or the social responsibility of design. The latest representations of graphic design confirm the forecasts of those who predicted a return to order, clean lines, clarity of composition, formal rigour, once again approaching the concept of «project rationality». In this way, graphic design reflects on how it is perceived by society through subversive attacks on immediately preceding established concepts. These different meanings acquired by design, especially towards the end of the 20th century, are part of profound social and cultural change, and especially in the effects of consumer society, adding new concepts to the classical «good design», such as «anti-design», «de-design» or the latest concept of «no-design».

Referencias bibliográficas

  • FUKUYAMA, Francis. El fin de la historia y el último hombre. Ed. Planeta. México, 1992.
  • SUBIRATS, Eduardo. La metamorfosis de la cultura moderna. Ed. Anthropos. Barcelona, 1991.
  • KEEDY, Jeffery. Graphic design in the Posmodern era [en línea] 1998. [Citado en 6/5/2007]. Disponible en la web: http://www.emigre.com/Editorial.php?sect=1&id=20. También disponible en Revista Emigre, núm. 47, 1998.
  • POYNOR, Rick. No más normas. Diseño gráfico posmoderno. Ed. Gustavo Gili. Barcelona, 2003, p. 119.
  • TSCHICHOLD, Jan. La nueva tipografía. Manual para diseñadores modernos. (1928). Reeditado y traducido por Ed. Camp Gràfic. Valencia, 2003, p. 75.
  • CHAVES, Norberto. Actas de Diseño. Diseño en Palermo. I Encuentro Latinoamericano de Diseño 2006. Universidad de Palermo. Palermo Agosto 2006, p. 16.
  • BILAK, Peter. «Contemporary Dutch Graphic Design: an insider/outsider’s view». Revista Experimenta, núm. 54. 2006, pp. 91-92.
  • WILD, Lorraine. Revista Eye núm. 36, vol. 9, p. 15, 2000.
  • FOSTER, Hal. Diseño y delito y otras diatribas. Ed. Akal. Madrid, 2002.
  • BAINES, Phill y DIXON, Catherine (Estudiantes de 1er Curso). Voto de castidad. Central Saint Martins College of Art and Design. 2001. DOT DOT DOT, núm. 3, p. 33.
  • HALL, Peter y BIERUT, Michel. Tibor Kalman. Perverse optimist. Ed. Architectural Press. 2000.
  • SHAUGHNESSY, Adrian. Cómo ser diseñador gráfico sin perder el alma. Ed. Index Book. Barcelona 2005.
  • HELLER, Steven. Citizen designer: Perspectives on design responsability. Ed. Allworth Press. 2003.
  • ROBERTS, Lucien. Good: An introduction to ethics in graphic design. Ed. Va publishing. 2006.
  • Grrr. Der manifest. Manifiesto confeccionado por el colectivo (en línea). Citado en 27 de mayo 2007. Disponible en la web: http://www.grrr.ws/filosofia.php