Las Relaciones Públicas como estrategia de comunicación en los eventos cinematográficoslos Premios Goya

  1. Amorós Pons, Anna
  2. Comesaña Comesaña, Patricia
Revista:
Revista Internacional de Relaciones Públicas

ISSN: 2174-3681

Ano de publicación: 2012

Título do exemplar: Reiniciando las Relaciones Públicas

Volume: 2

Número: 3

Páxinas: 113-130

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Internacional de Relaciones Públicas

Resumo

The Goya Awards gala becomes a model of organization and combination of personal, spatial and temporal items, characteristics of international events, as well as an interesting communication tool of Public Relations. Analyzing how to plan this type of gala and the communication results obtained from it serves to emphasize the importance they acquire as trendsetter for other special events that seek to imitate it. The scenography, the scenery, the props, the fashion and the male and female accessories are taken care in exquisite detail to achieve standards of quality and distinction that are required by the audience of this event. This annual meeting with cinema produced in Spain becomes a media staging that leaves no room for improvisations, although there are sometimes unexpected and dysfunctional situations. Studying all the elements of this gala is used to design other similar events, putting them in value as a support to develop indirect and / or concealed persuasive communication.

Referencias bibliográficas

  • Amorós, A. & Comesaña, P. (2011). Relaciones Públicas y Protocolo en los premios cinematográficos. La ceremonia de los Oscar. Actas Icono 14, A6. pp. 655-668.
  • Cutlip, S. M., Center, A. H. Y Broom, G. M. (2001). Relaciones Públicas eficaces, Barcelona: Gestión 2000.
  • Noguero, A. (1996). Programación y técnicas de Relaciones Públicas, Barcelona: EUB.
  • Otero, Mª T. (2010). El protocolo de las efemérides y los grandes acontecimientos. Las exposiciones universales de Sevilla 1992 y Zaragoza 2008, En Ramos, F. (Editor), Estudios de Comunicación y Protocolo (I), Vigo: Universidad de Vigo.
  • Otero,Mª T. (2000). Teoría y Estructura del Ceremonial y el Protocolo, Sevilla:Mergablum
  • Pérez-Portabella, J. (1992). “Relaciones públicas”, no son relaciones públicas, Barcelona: Consejo Superior de Relaciones Públicas de España.
  • Pizarroso Quintero, A. (1998). Las Relaciones Públicas en el mundo de la comunicación política y la Propaganda. En Pena, A. (coord.), Relaciones Públicas y Protocolo, Pontevedra: Excma. Diputación de Pontevedra.
  • Ramos, F. (2010). Estudios de Comunicación y Protocolo (I), Vigo: Universidad de Vigo.
  • Wilcox, D. et ál. (2001). Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas, Madrid: Pearson Educación.