Los videojuegos en la adolescenciaprácticas y polémicas asociadas

  1. Ameneiros, Aida 1
  2. Ricoy, María-Carmen 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 13: TECNOLOGÍAS Y COMUNICACIÓN EDUCATIVA

Número: 13

Páxinas: 115-119

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.13.451 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

The present work analyzestheteenagers’video games use frequency as well as the places associated to that practice and likewise reveal the opinion people have about those games’possible and daily repercussions, essentially at a personal and social level. This study uses a quantitative method based on a data collection using an ad hoc questionnaire built on the predefined objectives. The study sample consisted of 124 students (62 women and 62 men) from a secondary school of the province of Pontevedra.

Referencias bibliográficas

  • Carbonell, X. (2014). La adicción a los videojuegos en el DSM-5. Adicciones, 26(2), 91-95.http://www.adicciones.es/files/EditorialLaadicc ionalosvideojuegosenelDSM-5.pdf
  • Díez, E. J. (2009). Sexismo y violencia: la socialización a través de los videojuegos. Revista del Centro de Estudios sobre la Mujer de la Universidad de Alicante, 14, 35-52.http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/13299
  • Etxeberria, F. (2008). Videojuegos, consumo y educación. Revista Electrónica Teoría de la Educación, 9(3), 11-28.http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_nu mero_09_03/n9_03_etxeberria.pdf
  • González González, C. Toledo, P. Collazos, C. & González Sánchez, J.L. (2014). Design and analysis of collaborative interactions in social educational videogames.Computers in Human Behavior, 31, 602-611.http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2565999
  • Huanca, F. (2011). Influencia de los juegos de Internet en el comportamiento de los adolescentes de la ciudad de Puno. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(2), 37-44.http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo =3800986
  • Hussain, Z. & Griffiths, D. (2009). The attitudes, feelings, and experiences of online gamers: A qualitative analysis. CyberPsychology&Behacior, 12(6), 747-753.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19788 376
  • Lorca, M.A. (2006). Los videojuegos, marcadores de tendencias en el ocio tecnológico. Comunicar, 27, 79-84.http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1580271 2
  • Luque, A.T. & Aguayo, L.V. (2013). Factores moduladores de la respuesta agresiva tras la exposición a videojuegos violentos. Revista Anales de Psicología, 29(2), 311-318.
  • Marco, C. & Chóliz, M. (2014). Tratamiento cognitivo-conductual de la adicción a videojuegos de rol online: fundamentos de propuesta de tratamiento y estudio de caso. Anales de Psicología, 30(1), 46-55.http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0212-972 82014000100005&script=sci_arttext
  • Marín, V. & Párraga, J. M. (2014). Can videogames be used to develop the infant stage educational curriculum? New Approaches in Educational Research, 3(1), 20-25.
  • McLean, L. & Griffiths, M. (2013). The psychological effects of videogames on young people: A review. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l´Educació I de l´Esport, 31(1), 119-133.http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/ viewFile/266790/354412
  • Muros, B. Aragón, Y. & Bustos, A. (2013). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes. Comunicar, 40, 31-39.http://www.revistacomunicar.com/index.php?c ontenido=detalles&numero=40&articulo=40-2013-05
  • Sánchez Rodríguez, P. A. Alfageme, M. B. & Serrano, F. J. (2010). Aspectos sociales de los videojuegos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 9(1), 29-41.http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo =3268981
  • Strasburger, V. C. Jordan, A. B. & Donnerstein, E. (2010). Health effects of media on children and adolescents. Pediatrics, 125(4), 756-767.http://pediatrics.aappublications.org/content/ 125/4/756.full.pdf