Educació per a la pau en la trajectòria freinetiana. Del seu discurs originari als actuals moviments de l’escola moderna a la península Ibèrica

  1. Xosé Manuel Cid Fernández 1
  2. Carrera Fernández, María Victoria
  3. Núria Diéguez Sans 1
  4. Antía Cid Rodríguez 2
  1. 1 Universitat de Vigo (Espanya)
  2. 2 Universitat de la Corunya (Espanya)
Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: Passat i present de Célestin Freinet

Número: 29

Páxinas: 41-63

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resumo

Education for peace in its widest and most positive meaning comprises the doctrinal corpus of Freinet pedagogy, both in his origins as a teacher fighting for active, democratic and secular pedagogy, and in his conviction that teachers needed to work together to achieve the transformation of schooling and the profession. This article reviews progress in this direction made in the first expansionary stage of Freinet’s pedagogy and its head-to-head with authoritarian and repressive governments in many nations, especially Spain and Portugal, during the decades where Republican educational achievements were put under siege and torn down. Reorganisation at the end of the Second World War enabled the Modern School Movement to spread around the globe, with highly active organisations in Galicia and Portugal from the end of the dictatorships, where Education for Peace was one of the fundamental pillars of reformist socio-educational action.Key words: education for peace; Freinet pedagogy; Pedagogical Reform; democratisation; secularism.

Referencias bibliográficas

  • Alcobé, Josep. «El MCEP y la pau», Perspectiva Escolar, 71 (1983), pàg. 45-47.
  • Alcobé, Josep. «El movimiento Freinet en España hasta 1939», MCEP. La Escuela Moderna en España. Madrid: Zero-Zyx, 1979, pàg. 53-57.
  • Alfieri, F. El oficio de Maestro. Barcelona: Avance, 1975, pàg. 72.
  • Almendros, Herminio. «Síntesis de la expresión Freinet en España (1930-1938)», MCEP. La Escuela Moderna en España. Madrid: Zero-Zyx, 1979, pàg. 58-72.
  • Borges Medeiros, Amalia. As três faces da Pedagogía. Lisboa: Livros Horizonte, 1971, pàg. 10.
  • Can. «No violencia y educación», Oveja Negra, 24 (1985).
  • Cardoso, José Manoel. Subsidios para a comprensão da obra de Delfim Santos pedagogo (1907-1966). Uma pedagogía da autenticidade e de intenção formativa. Tesi doctoral inèdita, Santiago de Compostela, 1994, pàg. 237.
  • Cid Fernández, Xosé M. «El movimiento de Educación para la Paz entre las dos guerras mundiales», Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria [Salamanca], núm. 11 (1992), pàg. 265-286.
  • Cid Fernández, Xosé M. Educación e ideoloxía en Ourense durante a IIª República. 2a edició. Santiago: Edicións Andavira, 2010.
  • Cid Fernández, Xosé M. et al. Valores transversales en la práctica educativa. Madrid: Síntesis, 2001, pàg. 72.
  • Cid Fernández, Xosé M.; Carrera Fernández, M. Victoria; Díaz Simón, Carmen. A paz ponto de (25) Encontro(s) de Educadores. Allariz: Nova Escola Galega, Andavira, 2011.
  • Cid, X. M.; Dapía, M. D. «Propuestas de incorporación de la educación para la paz en el currículum de la educación formal: propuestas de organismos internacionales (1945-1975)», ix Coloquio de Historia de la Educación: El currículum, historia de una mediación social y cultural. Tom II. Granada: Osuna, 1996, pàg. 131-139.
  • Cid, X. M; Veloso, S.; Carita, L.; Feijoo, X. «A Experiencia de Ponte nas Ondas e a candidatura do patrimonio inmaterial galego-portugués», Pereiro, X.; Risco, L.; Llana, C. (Eds.). As fronteiras e as identidades raianas entre Portugal e España. Vila Real: UTAD, 2008, pàg. 165-188.
  • Costa Rico, Antón. Historia da Educación e da Cultura en Galicia. Vigo: Edicións Xerais, 2004.
  • Costa Rico, Antón; Jares, Xesús R. «Unha vida creadora. O itinerario de Célestin Freinet», Revista Galega de Educación. «Monográfico Centenario de Freinet», [Vigo], núm. 27 (abril-juny 1996), pàg. 8.
  • Flores, Teresa. «El internacionalismo de la pedagogía Freinet», Cid, X. M.; Dapía, M. D.(coord.). Da escola rural á educación social. Xornadas sobre os 25 anos de Freinet en Galicia. Ourense: Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo, 2000, pàg. 64-68.
  • Fondevila, Flora. La contribución de las Escuelas Asociadas a la UNESCO a la innovación curricular y organizativa. Tesis Doctoral. Madrid: UNED, 1994.
  • Gomes de Almeida, Rosalina. «Intervenção evocativa dos 25 anos do Movemento da Escola Moderna», XIII Congreso do MEM (julho de 1991). Lisboa: Escola Superior de Educação de Lisboa, 1991.
  • González-Agápito, Josep. «A Escola Nova e a Educación pola Paz. Algunes consideracions», ciCid, X. M.; Dapía, M. D.; Fernández, R. (coords). Por unha escola do pobo. No centenario de C. Freinet (1896-1996). Ourense: Servizo de Publicacións Universidade de Vigo, 1997, pàg. 16-17.
  • Grasa, Rafael. «Prólogo», Judson, Stephanie. Aprendiendo a resolver conflictos. Manual de Educación para la paz y la no violencia. Barcelona: Lerna, 1986, pàg. 15.
  • ICEM, Perspectivas de la educación popular. Granada: MCEP, 1980 [Traducció d’Eladio Cano]. Recull les reflexions del Congrés de Burdeos de 1975.
  • Jares, Xesús R. «A pedagoxía Freinet. As propostas organizativas», Revista Galega de Educación, 26 (juny de 1996), pàg. 17.
  • Jares, Xesús R. Educación e paz, i. 25 anos de educadores pola paz. Vigo: Edicións Xerais, 2008.
  • Jares, Xesús R. Educación para la paz. Teoría y práctica. Madrid: Popular, 1999.
  • Jares, Xesús R. La educación para la paz. Su teoría y su práctica. Madrid: Popular, 1991.
  • Larroyo, Francisco. Historia general de la pedagogía. México: Porrúa, 1973, pàg. 763.
  • Le Bohec, Paul. Le texte libre... libre. Nailly: Editions Odilon, 1996, pàg. 4.
  • Lederach, Jean Paul. Educar para la paz. Barcelona: Fontamara, 1984, pàg. 72.
  • MCEP. La Escuela Moderna en España. Madrid: Zero-Zyx, 1979, pàg. 129.
  • Monclús, Antonio. «Las Escuelas Asociadas: origen, estructura y metodología», Cuadernos de Pedagogía, 164 (noviembre 1988), 24-26.
  • Niza, Sergio. «Lembrar 25 anos de Movimento da Escola Moderna Portuguesa», XIII Congreso do MEM (Julho de 1991). Lisboa: Escola Superior de Educação, 1991, Pàg. 32.
  • Niza, Sergio. Formaçao cooperada. Lisboa: MEM, 1997.
  • Onieva, José A. «La tendencia educativa de M. Gandhi», Revista de Pedagogía, IV (1925), pàg. 357-364.
  • Rius, Xavier. La objeción de conciencia. Motivaciones, historia y legislación. Barcelona: Integral, 1988.
  • Saint-Luc, Florence et al. Una investigación-acción cooperativa intercultural sobre la formación de docentes, educadores y formadores en el seno del Movimiento Internacional de la Escuela Moderna, Disponible a l’URL: http://www.fimem-freinet.org/es/node/1068 [Consultat el 21 de gener de 2016 (pujat 05.07.2012)].
  • Vidal, Llorenç. Fundamentación de una Pedagogía de la no Violencia y la Paz. Alcoy: Marfil.
  • Zurriaga, Ferran. «La segunda época de la experiencia Freinet en España», MCEP. La Escuela Moderna en España. Madrid: Zero-Zyx, 1979, pàg. 77.