Pisando charcos. La pintura sin soporte en el arte contemporáneo

  1. Fernández Fariña, Almudena 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

ISSN: 1579-7414

Ano de publicación: 2019

Número: 18

Páxinas: 181-196

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/QUI.18.4149 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openInvestigo editor

Outras publicacións en: Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

Resumo

This article analyses the contemporary pictorial practice of making spilled paint the sole protagonist of the work. In taking a journey through art history, it reviews conventions of representation that have sought to conceal the materiality of painting, the artists who openly depicted it, and those who, ultimately, presented it explicitly, without artifice or intermediary supports. Similarly, the possible history of this practice is traced, with the American artist Lynda Benglis being identified as an essential point of reference. The article also aims to demonstrate that the traditional medium of painting not only survives in the digital age, but also claims a space for itself in contemporary art by presenting itself in its most elementary state.

Referencias bibliográficas

  • Alberti, Leon Battista. 1976. Sobre la pintura. Valencia: Fernando Torres-editores.
  • Bell, Julian. 2001. ¿Qué es la pintura?: representación y arte moderno. Barcelona: Nueva Galaxia Gutenberg.
  • Bryson, Norman. 1999. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid: Alianza Editorial.
  • Bueti, Federica. 2016. “Lynda Benglis By Federica Bueti.” Bomb magazine 138 (Diciembre 15). https://bombmagazine.org/articles/lyndabenglis/
  • Cabo Villaverde, Javier. 1991. “La visión dactilar: texturografía de la pintura contemporánea.” Adaxe 7: 7-17. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, Servicio de publicaciones.
  • Danto, Arthur. C. 1999. Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
  • Davenport, Ian. 2008. Ian Davenport: Poured lines. Londres: Wadington Galleries.
  • Davenport, Ian. 2009. Puddle paintings / Ian Davenport. Londres: Waddington Galleries.
  • Davenport, Ian. 2011. Ian Davenport: quick slow quick quick slow: paintings 2010-2011. Londres: Waddington Custot Galleries.
  • Fernández Fariña, Almudena. 2010. Lo que la pintura no es. Colección Arte & Estética. Pontevedra: Deputación de Pontevedra.
  • Godfrey, Tony. 2010. La pintura hoy. Londres: Phaidon.
  • González García, Angel. 2007. Pintar sin tener ni idea; y otros ensayos sobre arte. Madrid: Lampreave y Millán.
  • Foucault, Michel. 2005. La pintura de Manet. Barcelona: Alpha Decay.
  • Fried, Michael. 2004. Arte y objetualidad. Ensayos y reseñas. Madrid: A. Machado Libros.
  • Greenberg, Clement. 2002. Arte y cultura. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Greenberg, Clement. 2006. La pintura moderna y otros ensayos. Madrid: Siruela.
  • Gubern, Roman. 1992. La mirada opulenta. La exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
  • Kintera, Kristof, Karel Srp, y Mariana Serranova. 2013. Kristof Kintera. Praga: Nakladatelstvi Arbor Vitae.
  • Krauss, Rosalind E. 1996. “La escultura en el campo expandido.” En La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos, 289-303. Madrid: Alianza Editorial.
  • Molina, Miguel Angel. 2010. Las otras obras. Montreuil: Éditions du Provisoire.
  • Mont, Miquel, y Gloria Picazo. 2008. Afinidades electivas. Lleida: Centre d’Art la Panera.
  • Platón. 1998. La República. Madrid: Aguilar.
  • Richmond, Susan. 2015. Lynda Benglis. Beyond process. Londres; New York: I.B. Tauris & Co Ltd.
  • Rosenberg, Harold. 1969. “Los pintores de acción norteamericanos.” En La tradición de lo nuevo, 27-42. Caracas: Ediciones Monte Ávila.
  • Sabino, Isabel. 1999. A pintura Despois da Pintura. Lisboa: Biblioteca d’Artes, Universidade de Lisboa.
  • Sobrino Manzanares, María Luisa, y Almudena Fernández Fariña, eds. 2015. Arte + Pintura. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.
  • Splitt, Rainer. 2014. Pourings. Otterndorf: Museum Gegenstandsfreier Kunst.
  • Stoichita, Víctor I. 2000. La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Zimmermann, Peter. 2013. Peter Zimmermann. Paris: Galerie Perrotin.
  • Zimmermann, Peter. 2016. Capas de gelatina. Málaga: Centro de Arte Contemporáneo de Málaga.