El cuerpo pincel en el arte feminista

  1. Fernández Fariña, Almudena
  2. Feijoo Cid, María Luz
Journal:
Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas

ISSN: 1390-8448

Year of publication: 2020

Issue Title: Número especial/Congreso Internacional IDEA'20/Facultad de Artes de la Universidad de Cuenca, Ecuador

Issue: 9

Pages: 27-37

Type: Article

More publications in: Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas

Abstract

The androcentric and patriarchal construction History of Art offers a story starred in addition exclusively by men, ignoring or minimizing the work of the women creators. In the sixties the feminist movement fought to recover the contributions of women artists, giving them a deserved place in the History of Art. Almost, from the artistic practice, feminist art questioned culturally assimilated concepts, rethinking aesthetic criteria and proposing new forms of representation. The artists analyzed in this paper claim their creative, active and entrepreneurial capacity, turning their body into an object of reflection and tool for artistic experience. These are practices that use the body as a brush to reinterpret, question or parody the clichés of the male creator genius figure, specifically the heroic gestures of Jackson Pollock’s painting and the explicit objectification of the female body in Klein’s anthropometry.

Bibliographic References

  • Citas Alario, M. T. (2008). Arte y Feminismo. San Sebastián: Editorial Nerea.
  • Bovenschen, S. en Ecker, G. (ed.) (1986). Estética Feminista. Barcelona: Icaria Editorial
  • Cao, M. (2000). Creación artística y mujeres: recuperar la memoria. Madrid: Editorial Narcea.
  • Cruz, P. y Hernández-Navarro, A. (2004). Cartografías del cuerpo. La dimensión corporal en el arte contemporáneo. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo.
  • Fernández-Fariña, A. (2009). Lo que la pintura no es: La lógica de la negación como afirmación del campo expandido en la pintura. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Vigo: Pontevedra.
  • Firestone, S. (1970). The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution. Nueva York: WillIiam Morrow and Company.
  • Jones, A. y Warr, T. (2006). El cuerpo del artista. London: Phaidon.
  • Petersens, M. (Com.) (2012). EXPLOSIÓ!: El llegat de Jackson Pollock. Barcelona: Fundació Joan Miró.
  • Phelan, P. y Reckitt, H. (2005). Arte y feminismo. London, New York: Phaidon.