Nuevas narrativas en el marketing de modaestudio de caso Fashion Dramas de Vogue

  1. Valderrama Santomé, Mónica 1
  2. Mallo Méndez, Sofía 1
  3. Crespo Pereira, Verónica 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Redmarka: revista académica de marketing aplicado

ISSN: 1852-2300

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Nuevas narrativas del marketing de influencia en moda. Perfiles profesionales y modelos de consumo

Volume: 24

Número: 2

Páxinas: 238-250

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REDMA.2020.24.2.7161 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Redmarka: revista académica de marketing aplicado

Resumo

Classic communication, based on one-way relationships and passive receivers, has been superseded by a focus on two-way relationships and active reception. In the changed technological, social and economic landscape, consumer demands for content are now shaped around advertising that does not look like advertising. Brand values are inserted into content that encourages positive emotions and experiences in the audience through storytelling and branded content. Fashion films are one form of persuasive communication that targets young audiences eager for experiences and stories that captivate and connect with them. This article analyses three fashion films produced by Vogue Spain, using a semiotic analysis to show how audiovisual narratives are used to communicate brand values.

Referencias bibliográficas

  • Arbaiza Rodriguez, F., & Huertas García, S. (2018). Comunicación publicitaria en la industria de la moda: branded content, el caso de los fashion films. Revista de Comunicación, 17(1), 09-33.
  • Cambra, J., Melero, I., & Sese, F. J. (2012). Aproximación al concepto de engagement: Un estudio exploratorio en el sector de la telefonía móvil. UCJC Business and Society Review, (33).
  • Del Pino, C., Castelló, A., & Ramos, I. (2013): La comunicación en cambio constante: Branded Content, Community Management, Comunicación 2.0, Estrategias en medios sociales. Madrid: Fragua.
  • Díaz Soloaga, P., & García Guerrero, L. (2016). Fashion films as a new communication format to build fashion brands. Communication & Society, 29(2), 45-61.
  • García, C. (2007). El libro de Bob. Madrid: Bob.
  • Macías Muñoz, G. (2014). La integración de los valores de marca en los fashion films a través del guion: el caso Lady Dior (Trabajo de fin de máster inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/25482/tmaster81.pdf?sequence
  • Martín Requero, M. I. & Alvarado López, M.C. (2007). Nuevas tendencias en la publicidad del siglo XXI (pp. 7-12). Sevilla: Comunicación Social.
  • Martorell, C. (2009). Y ahora pasamos a publicidad…si usted quiere. El advertainment como alternativa al modelo de comunicación basado en la interrupción (Tesis doctoral). Recuperado de https://www.academia.edu/1028601/Y_ahora_pasamos_a_publicidad_si_usted_quiere_el_advertainment_como_alternativa_al_modelo_de_comunicación_basado_en_la_interrupción
  • Mijovic, N. (2013). Narrative form and the rhetoric of Fashion in the promotional Fashion film. Film, Fashion & Consumption 2(2), 175-186. DOI: https://doi.org/10.1386/ffc.2.2.175_1
  • Pérez-Curiel, C., Clavijo-Ferreira, L., Luque-Ortiz, S., & Pedroni, M. (2017). Social Media y Comunicación Corporativa. Nuevo reto en las empresas de Moda. En Javier Herrero y Concha Mateos (Coords.), Del verbo al bit (pp. 2029-2059). La Laguna (Tenerife): Sociedad Latina de Comunicación Social.
  • Pineda, A., De Algaba, C., & Hernández-Santaolalla, V. (2013). La ficción como publicidad: análisis semiótico-narrativo del “corporate advertainment”. Área abierta, 13(3), 67-91.
  • Ramos Serrano, M., & Pineda Cachero, A. (2009): El advertainment y las transformaciones de los formatos en el ámbito publicitario: el caso de los fashion films. Trípodos Extra, 2009(2), pp. 729-737.
  • Sánchez, J. y Pintado, T. (2010). Nuevas tendencias en comunicación. Pozuelo de Alarcón (Madrid): ESIC.
  • Velilla, J. (2010). Branding. Tendencias y retos en la comunicación de marca. Barcelona: Editorial UOC.
  • Vogue España (25 de octubre de 2017). Fashion drama. El de Instagram. Recuperado de https://www.vogue.es/vogue-tv/fashion-drama/videos/fashion-drama-instagram-nicole-wallace/3090
  • Vogue España (18 de abril de 2018). Fashion Drama. Es de Paquita Salas. Recuperado de https://www.vogue.es/vogue-tv/fashion-drama/videos/fashion-drama-paquita-salas-moda/3236
  • Vogue España (19 de diciembre de 2018). Fashion Drama. El de las gemelas. Recuperado de https://www.vogue.es/vogue-tv/fashion-drama/videos/fashion-drama-moda-gemelas-twins-ines-de-leon/3362
  • Wang, A. (2006). Advertising engagement: A driver of message involvement on message effects. Journal of Advertising Research, 46(4), pp. 355-368.