El modelo pedagógico de materiales digitales para educación infantil elaborados por editoriales gallegas

  1. Méndez García, Rosa María 1
  2. Casal de la Fuente, Lucía 2
  3. Rodríguez Regueira, Nerea 3
  4. Gonçalves, Daniela 4
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 CEIP Canicouva, Vigo (Pontevedra), España
  4. 4 Universidad de Oporto, Portugal
Zeitschrift:
Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

ISSN: 2444-2925

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 7

Nummer: 2

Seiten: 59-74

Art: Artikel

DOI: 10.24310/INNOEDUCA.2021.V7I2.12278 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Considering the innovative nature which, a priori, implies the use of didactic digital materials in the teaching-learning process, and being early childhood education one of the stages of the regulated educational system that should stand out also by its innovative character, it is of great interest to know the underlying pedagogical model of these materials. Therefore, the aim of this piece of research is to analyse the pedagogical model of materials for the second cycle of early childhood education published by Galician publishers, as part of the supply of digital educational resources at the disposal of the teachers of this region. Specifically, the analysis is focused on the type of activities and complementary resources, and the roles assigned to teachers and children, being the sample a total of eight materials designed by four different publishers. For the data analysis it is considered the degree of coherence between the findings and what the official curriculum stablishes for this autonomous region. The findings suggest that although the digital constitution of the material does not entail significative changes in the pedagogical models, and that the technological potential is not seized, the open and flexible nature of this stage makes it possible to adapt the materials.

Bibliographische Referenzen

  • Alba, C. (2012) Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. En J. Navarro, M. T.; Fernández, F.J. Soto & F. Tortosa (Coords.), Respuestas flexibles en contextos educativos diversos (pp. 1-13). Consejería de Educación, Formación y Empleo.
  • Area, M. (1994). Los medios y materiales impresos en el currículum. En M. Sancho (Coord), Para una tecnología educativa (pp. 85-114). Horsori.
  • Area, M. (2015). La escuela en la encrucijada de la sociedad digital. Cuadernos de pedagogía, 462, 26-31.
  • Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 13-28.
  • Area, M. (2019). Informe sobre las plataformas y materiales didácticos digitales en la Comunidad Autónoma de Canarias: estudio I. EDULLAB. Laboratorio de Educación y Nuevas Tecnologías de la Universidad de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/16118
  • Area, M., & Rodríguez, J. (2017). De los libros de texto a los materiales didácticos digitales. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 9-12.
  • Bonafé, J. M. (2002). Políticas sobre el libro de texto escolar. Ediciones Morata.
  • Cañas, A. M. (2010). Los materiales en educación infantil. Revista digital Innovación y experiencias educativas, (27), 1-9.
  • Decreto 330/2009, de 4 de junio, por el que se establece el currículo de la educación infantil en la Comunidad Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 121, 10773-10799. https://politicasocial.xunta.gal/sites/w_polso/files/arquivos/normativa/decreto_330_2009_cas.pdf
  • Daly, L., & Beloglovsky, M. (2016). Loose parts 2: Inspiring play with infants and toddlers. Redleaf Press.
  • Doyle, W. (1983). Academic work. Review of Educational Research, 53(2), 159-199.
  • Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
  • Gabarda, V., Marín, D., & Romero, M.M. (2021). Evaluación de recursos digitales para población infantil. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 10(1), 135-153. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.13125
  • Gimeno, J. (1988). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Morata
  • Gonçalves, D., & Almeida, S. (2016). Learning and teaching using digital books: opportunities and constraints. Revista profesorado, 20(1), 49-60. http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49867
  • Liébana, J., Romero, R., & Ibáñez, M. (2001). La evaluación de materiales didácticos para la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 4(1), 73-96. https://doi.org/10.5944/ried.4.1.1192
  • Losada, C., & Rodríguez, J. (2019). Análisis del proyecto de educación digital (E-DIXGAL): la visión del profesorado de educación primaria. Digital Education Review, 36, 171-189. https://doi.org/10.1344/der.2019.36.171-189
  • Martínez, M. E., & Fernández, I. (2020). El diseño universal de aprendizaje para la creación de contenidos digitales inclusivos. En M. Raposo & M. Cebrián (2020) Tecnologías para la formación de educadores en la sociedad del conocimiento (pp. 125-136). Pirámide.
  • Moreno, F. M. (2017). La Influencia de los Materiales Manipulativos durante el Proceso de Enseñanza/Aprendizaje en Segundo Ciclo de Educación Infantil [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia, Murcia, España. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/53424/1/Fco.%20Manuel%20Moreno%20Lucas%20Tesis%20Doctoral%20sin%20Art.pdf
  • Nicholson, S. (1973). The Theory of Loose Parts.Man/Society/Technology. A Journal of Industrial Arts Education, 32(4), 172-75.
  • Peirats, J., Gallardo, I. M., San Martín, A., & Waliño, M. J. (2016). Análisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 20(1), 75-89. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49869
  • Ricaurte-Quijano, P., & Carli-Álvarez, A. (2016). El proyecto Wiki Learning: Wikipedia como entorno de aprendizaje abierto. Comunicar, 24(49), 61-69. https://doi.org/10.3916/C49-2016-06
  • Rodríguez, J. (2000). Os materiais curriculares impresos e a reforma educativa en Galicia (tesis doctoral), Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España.
  • Rodríguez, N. (2019). Los libros de texto digitales. Un análisis descriptivo e interpretativo de sus características. (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España. http://hdl.handle.net/10347/23309
  • Sanabria, A. L., Álvarez, Q., & Peirats, J. (2017). Las políticas educativas en la producción y distribución de materiales didácticos digitales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 63-77. https://relatec.unex.es/article/view/3063
  • Sánchez, J.M., & Arathoon, A.I. (2017) Recursos digitales y Diseño Universal para el Aprendizaje. En C. Pastor (coord.) Diseño universal para el aprendizaje: educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas (pp. 89-122). Morata.
  • Selwyn, N. (2016). Is technology good for education? John Wiley & Sons.
  • Trueba, B. (1997). Modelos didácticos y materiales curriculares en educación infantil. Investigación en la Escuela, 33, 36-46. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7931/7023
  • Zabalza, M.A., & Zabalza, M. (2012). La docencia en un mundo en cambio. Algunos dilemas básicos de la acción docente. En M. A. Zabalza & M. Zabalza (Coords.), Profesores y profesión docente (pp. 25-43). Morata.