Resiliencia académica en tiempos de pandemia por COVID-19las prácticas curriculares en los Grados de Trabajo Social de las universidades españolas
- García, Yolanda 1
- Vázquez-Pérez, Raquel 1
- Pastor-Seller, Enrique 2
-
1
Universidade de Vigo
info
- 2 Universidad de Murcia
ISSN: 2659-9031
Ano de publicación: 2022
Número: 29
Páxinas: 73-82
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA
Resumo
COVID-19 created widespread uncertainty among lecturers, students, professionals and institutions participating in compulsory practicums as a component of Social Work undergraduate programmes in Spain. In this paper we analyse this issue in relation to Spanish universities, with particular reference to the University of Vigo. By collecting and evaluating qualitative data on various levels, we describe the current situation and discuss the responses of university teams responsible for coordinating compulsory practicums to manage both the state of alarm and the progressive elimination of available places in academic years prior to the pandemic. In this context of uncertainty among all the actors involved, we observe that distance learning is being implemented, face-to-face practicums are being eliminated, and teaching guides are being adapted while extracurricular practices, tutorials, and individual or small-group seminars are being validated. We conclude that all the actors involved have been able to adapt and react in resilient fashion. We also conclude that the experience may be an opportunity to begin a debate on the importance of inclu- ding Information and Communication Technologies in the teaching and learning process for future Social Work professionals.
Referencias bibliográficas
- Abolafio, E., Aranguren, E., Arredondo, R., Caparrós, N., Fernández, I., de-la Fuente, I., … Vicente, E. (2022). Orientación para la adaptación de las prácticas curriculares del Grado de Trabajo Social ante la pandemia del Sars-Cov-2. Asociación Universitaria Española de Trabajo Social. Descargado de http://hdl.handle.net/10256/18976
- Alqahtani, A. Y., y Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the Covid-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspective. Education Sciences, 10(9), 1–19. https://doi.org/10.3390/educsci10090216
- AUETS. (2022). Orientación para la adaptación de las prácticas curriculares del Grado de Trabajo Social ante la pandemia del Sars-Cov-2. Descargado de https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/18976 Edición Asociación Universitaria de Española de Trabajo Social.
- Bracons, H., y De León, L. P. (2021). Educación universitaria durante la pandemia de la Covid-19. Reflexiones desde el Trabajo Social. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 16, 247–268. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2021.0021
- de Jonge, E., Kloppenburg, R., y Hendriks, P. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on social work education and practice in the Netherlands. Social Work Education, 39(8), 1027–1036. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1823363
- García, Y., y Ferrás, C. (2022). Blended Therapies and Mobile Phones for Improving the Health of Female Victims of Gender Violence. Healthcare, 10, 445–445. https://doi.org/ 10.3390/healthcare10030445
- Mantulak, A. P., Arundel, M. K., y Csiernik, R. (2021). A Creative Solution to the Social Work Practicum Amid a Pandemic: The Remote Learning Plan. Journal of Teaching in Social Work, 41(5), 535–549. https://doi.org/10.1080/08841233.2021.1986196
- Marín, D., Castro, M., y Santana, P. (2018). Editorial: Investigación e innovación sobre la Educación Digit@l. @tic revista d’innovació educativa(20), 52–53. https://doi.org/ 10.7203/attic.20.12559
- Mejía-Ospina, P. X., y Velásquez-López, P. A. (2021). Cambios generados por la COVID-19 en la práctica formativa e investigativa en Trabajo Social: oportunidades, dilemas y retos para la investigación social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 325–349. https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.08
- Morley, C., y Clark, J. (2020). From crisis to opportunity? Innovations in Australian social work field education during the Covid-19 global pandemic. Social Work Education, 39(8), 1048–1057. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1836145
- Nomen, L. (2021). La nueva normalidad y los futuros escenarios en Trabajo Social. Itinerarios de Trabajo Social, 1, 55–61. https://doi.org/10.1344/its.v0i1.32432
- Pastor-Seller, E. (2021a). Compromisos, dilemas y desafíos del Trabajo Social con dimensión colectiva en tiempos de pandemia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social(32), 1–14. https://doi.org/10.25100/prts.v0i32.11397
- Pastor-Seller, E. (2021b). Trabajo Social con comunidades con enfoque ciudadanista en tiempos de pandemia. En C. V. Zambrano (Ed.), Las políticas sociales que vendrán (pp. 209–221). Pamplona: Aranzadi.
- Pastor-Seller, E. (2022a). Construction and evaluation of knowledge in social work from the evidence of professional internships in Spain. En R. Baikady, S. M. Sajid, V. Nadesan, y
- M. Rezaul-Islam (Eds.), The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work (pp. 455–468). Routledge/Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781032164946 Pastor-Seller, E. (2022b). Internships in social entities in the offer of social work in Spain: learning from the practices and their actors. Social Work Education, 41(1), 119–137. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1836144
- Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. (2020). Descargado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-3692
- TSDifusión. (2020, 07 de 07). Trabajo Social en tiempos de pandemia. Descargado de https:// www.tsdifusion.es/trabajo-social-en-tiempos-de-pandemia