"En el país transparente de Lautaro". Otras lecturas del exilio chileno en Rostock (1974-1977)

  1. Ana María Díaz Pérez 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Chasqui: revista de literatura latinoamericana

ISSN: 0145-8973

Ano de publicación: 2021

Volume: 51

Número: 1

Páxinas: 377-388

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Chasqui: revista de literatura latinoamericana

Resumo

As a routine of uprooting, estrangement is presented to the exile as the vital reality to which he returns daily as a confrontation with a previous identity, culture and geography. At the same time, estrangement as an aesthetic practice, and especially in that of displaced authors, converges with existential reality to denounce it in the very architecture of a language that, as Edward Said would say, is provisional and contrapuntal consciousness. However, the question arises to what extent can the fracture of historical experience be represented in the fracture of language? Below we will observe the duality of this vital and scriptural principles, always attentive to the framework of the Chilean exile in the German Democratic Republic between 1974 and 1977. In these authors the duality of estrangement is embodied in a reconstruction of what is proper, the rescue of origin in an inevitably fictional memory because it is unrealizable. Thus, exile becomes a presence in writing; an animal that bursts into the form with greater or lesser immediacy of perception, but with equal urgency. In the work of the Lautaro and Gonzalo Rojas theater ensemble in Rostock, a particular conjunction of the Chilean diaspora, the recovery of this split being then transits between the different degrees of referentiality to the historical experience: from testimonial literature of political affiliation to the return to the germinal and childhood, understanding exile as a condition of the human. On numerous occasions they will seek to unite this expressive polarity in the incorporation of Bertolt Brecht's distancing. As an attempt to unify art and life, a remnant of a rehumanized avant-garde, Brecht's influence will be one of the distinctive signs that will facilitate the reconstruction of his artistic identity in East Germany. In contrast to other literary practices of the exiles in the GDR, with exclusive political guidelines, the works carried out by Lautaro and Rojas in Rostock also sought a dialogue with the aesthetic evolution of national works prior to exile.

Referencias bibliográficas

  • Adler, Heidrun y Adrián Herr, eds. Extraños en dos patrias. Teatro Latinoamericano del exilio. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2003.
  • Aguirre, Isidora. ¡Lautaro! Epopeya del Pueblo Mapuche. Referencia digital disponible en Memoria Chilena, 2018. https://bit.ly/2AMpJW2. Accedido 5 ene. 2019.
  • Bradu, Fabienne. El volcán y el sosiego. Una biografía de Gonzalo Rojas. México: Fondo de Cultura Económica, 2016.
  • Bravo-Elizondo, Pedro. "Un director chileno en el Berliner Ensemble. (Entrevista con Alejandro Quintana Controlas)". Latin American Theatre Review 20.2 (1987): 113-17.
  • Breton, André. Point du jour. La Fleche: Gallimard, 1992.
  • Cerda, Carlos. Escrito con L. Santiago: Alfaguara, 2001.
  • Cerda, Carlos. Lo que está en el aire. ICTUS. Santiago: Sinfronteras, 1986.
  • Cerda, Carlos. Morir en Berlín. Santiago: Alfaguara, 1998.
  • Cerda, Carlos. La noche del soldado. Berlín: Ediciones Colo-Colo, 1976.
  • Fernández, Teodosio. El teatro chileno contemporáneo: (1941-1973). Madrid: Playor, 1982.
  • Garay Canales, Sol Marina. Memoria y exilio a través de la obra de escritores chilenos exiliados en Alemania (1973-1989), una apertura al otro. Tesis doctoral inédita: Universidad Autónoma de Madrid, 2011.
  • Gelman, Juan. "Bajo la lluvia ajena (notas al pie de una derrota)". Exilio. Eds. Juan Gelman y Osvaldo Bayer. Buenos Aires: Legasa, 1984. 9-40.
  • Giordano, Enrique, ed. "Gonzalo Rojas: Variaciones del exilio". Poesía y poética de Gonzalo Rojas. Santiago: Monografías del Maitén, 1987. 207-15.
  • Häseler, Jens. "¿Voces extrañas en el éter? Dramas radiofónicos de autores chilenos en la RDA". Extraños en dos patrias. Teatro Latinoamericano del exilio. Eds. Heidrun Adler y Adrián Herr. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2003. 169-82.
  • Macías, Sergio ed. Memoria del exilio. Madrid: Instituto de Cooperación Iberoamericana, 1985.
  • Macías, Sergio ed. Los poetas chilenos luchan contra el fascismo. Berlín RDA: Comité Chile Antifascista, 1977.
  • May, Hilda. La poesía de Gonzalo Rojas. Madrid: Hiperión, 1991.
  • Neruda, Pablo. Canto General. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1981.
  • Polster, Martina. Chillenische Exilliteratur in der DDR. Marburg: Tectum-Verlag, 2001.
  • Rodríguez, Osvaldo. "Otro puerto: Rostock". Cantores que reflexionan. Ed. Osvaldo Rodríguez. Madrid: LAR, 1984. 159-62.
  • Rojas, Gonzalo. Íntegra. Ed. Fabienne Bradu. México: Fondo de Cultura Económica, 2012.
  • Rojas, Gonzalo. Oscuro. Caracas: Monte Ávila, 1977.
  • Rojas, Nelson. "Exilio y transtierro en dos poemas de Gonzalo Rojas". Estudios Filológicos 56 (2015): 119-31.
  • Said, Edward. Reflexiones sobre el exilio. Ensayos literarios y culturales. Trad. Ricardo García Pérez. Barcelona: Random House Mondadori, 2005.
  • Stillmark, Alexander. "Del exilio a la provincia 14. Alexander Stillmark habla con Carlos Medina". Extraños en dos patrias. Teatro Latinoamericano del exilio. Eds. Heidrun Adler y Adrián Herr. Madrid: IberoamericanaVervuert, 2003. 183-95.
  • Vodanovic, Sergio. "ictus: creación colectiva". CAL. Arte-Expresiones culturales 1 (1979): 16-19.